fbpx

    Waga w ciąży – ile możesz przytyć w I, II, III trymestrze? [INFOGRAFIKA]

    Ostatnia aktualizacja 3 miesiące temu
    Waga w ciąży
    1000 663 Barbara Dąbrowska-Górska

    Tycie – to słowo kojarzy się negatywnie. Tymczasem waga w ciąży zmienia się i jest to prawidłowy proces fizjologiczny, który nie powinien spędzać Ci snu z powiek.  Jednak nadmierny wzrost masy ciała może sprzyjać np. cukrzycy ciężarnych czy dużej masie urodzeniowej dziecka, dlatego tycie w ciąży warto kontrolować. Pokażę Ci krok po kroku, jak i dlaczego zmieni się Twoje ciało.

    Na skróty:

    Sprawdź BMI przed ciążą

    Najlepsze co możesz zrobić, by zwiększyć swoje szanse na prawidłowy przebieg ciąży to przygotować swój organizm do tego obciążenia. Elementami tego przygotowania jest unormowanie masy ciała, zmiana nawyków żywieniowych i wprowadzenie aktywności fizycznej jeszcze PRZED ciążą. W polskich zaleceniach to, ile możesz bezpiecznie dla siebie i dziecka przytyć w ciąży zależy od tego, jakie było Twoje BMI przed ciążą.

    ⇒BMI = masa ciała/wzrost (m)2

    Jeśli przed ciążą BMI było:

    • prawidłowe (BMI: 18,5-24,9) możesz przytyć od 11,5 do 16 kg,
    • wskazywało na nadwagę (BMI: 25-29,9) możesz przytyć od 7 do 11,5 kg,
    • oznaczało otyłość (BMI: 30 i więcej) możesz przytyć od 5 do 9 kg,
    • mieściło się w przedziałach dla niedowagi (BMI mniejsze niż 18,5) możesz przytyć od 12,5 do 18 kg.

    Z czego wynika wzrost wagi w ciąży?

    Słyszałaś zapewne, że przeciętna kobieta zwiększy swoją wagę w ciąży o 12 kg. Gdybyś miała przytyć 12 kg w tkance tłuszczowej musiałabyś w ciągu 9 miesięcy zjeść 84000 kalorii (kcal) ponad swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Nieźle co? Na szczęście z tych 12 kg tylko 2 do 3 kg stanowi tkanka tłuszczowa. Ufff!

    Twoje dziecko będzie ważyć około 3 kg, kolejne 6 kg przybędzie Ci wraz z łożyskiem, płynem owodniowym itd, czyli ze wszystkimi zmianami w budowie i objętości narządów, elementów ciała, które wiążą się z fizjologią ciąży. Pozostałe 3 kg to tkanka tłuszczowa magazynowana na czas karmienia.

    Wzrost wagi w ciąży to:

    • płyn owodniowy: ok. 0,8 kg,
    • zwiększona objętość krwi: ok. 1,25 kg,
    • zwiększona objętość płynu zewnątrz i wewnątrzkomórkowego: ok. 1,7 kg,
    • gruczoł piersiowy: ok. 0,5 kg,
    • łożysko: ok. 0,6 kg,
    • macica: ok. 1 kg,
    • tkanka tłuszczowa: ok. 3 kg.

    W sumie: ok. 9 kg bez dziecka ?

    Jak szybko zmienia się waga w ciąży?

    Już wiesz, z czego wynika wzrost wagi, ale kiedy on nastąpi? Masa ciała powinna zacząć rosnąć dopiero w II trymestrze ciąży. Najwięcej przytyjesz między 20 a 30 tygodniem, potem tempo wzrostu wagi zacznie maleć.  Pamiętaj jednak, że poniższe wytyczne są jedynie wskazówką. Nie warto ważyć się codziennie, bo zmiany w zawartości płynów w ciąży są znaczące, a wtedy waha się również masa ciała. Twoje ciało nie jest kalkulatorem i może zachować się zupełnie inaczej. Jeśli zauważysz nagły, niepokojący wzrost wagi koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

    Zobacz średnie wzrosty masy ciała (od II trymestru):

    • 0,5-0,6 kg na tydzień, jeśli zaczynałaś ciążę z niedowagą,
    • 0,35-0,5 na tydzień, jeśli zaczynałaś ciążę z prawidłową masą ciała,
    • 0,2-0,3 na tydzień, jeśli zaczynałaś ciążę z nadwagą,
    • 0,15-0,25 na tydzień, jeśli zaczynałaś ciążę z otyłością.

    Jak zmienia się zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży?

    Jedz dla dwojga nie za dwoje! Zapotrzebowanie energetyczne w ciąży zmienia się już się od I trymestru. Taka zmiana została wprowadzona w polskich normach żywienia w grudniu 2020 roku.  Jednak dodatek kaloryczny w I trymestrze jest tak niewielki, że dla większości z Was nie będzie w ogóle zauważalny.

    W stosunku do zapotrzebowania kalorycznego sprzed ciąży w:

    • I trymestrze jedz o 85 kcal więcej,
    • II trymestrze jedz o 285 kcal więcej,
    • III trymestrze jedz o 475 kcal więcej,
    • w czasie karmienia piersią jedz o 505 kcal więcej.

    Ciut dziwne te cyfry z piątką na końcu, ale z normami się nie dyskutuje :).

    Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

    Forma po porodzie

    Bardzo nie lubię określenia „wrócić do formy sprzed porodu”. Zmiany w ciele kobiety związane z ciążą są zazwyczaj tak znaczące, że nie zawsze jest to możliwie. Twoje ciało wykonało ogromną pracę, ma moc wydawania na świat nowego życia – to normalne, że wiele w Twoim życiu się zmienia i nie wszystko będzie tak, jak kiedyś. Jest z Tobą mały człowiek, tak naprawdę nic już nie będzie takie samo.

    Z tego powodu wolę określenie forma po porodzie – nowa rzeczywistość, dobre samopoczucie i dbałość o siebie. To podstawa! Nie potrzebujesz zrzucać wszystkich ciążowych kilogramów w 2 tygodnie po porodzie, choć większość z nich w tym czasie odejdzie w zapomnienie. Przytyłaś więcej niż zakładałaś? Daj sobie czas na regenerację, ułożenie funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Dopiero wtedy będziesz gotowa, by działać. Potrzebujesz pomocy? Napisz do mnie na kontakt@barbaradabrowska.pl. Jeśli nie masz czasu na wizytę osobistą możesz skorzystać też z diety online.

    waga w ciąży

    Pobierz i zapisz infografikę:  Waga w ciąży – ile możesz przytyć?

    O oprawę graficzną infografiki dba Adam Kotecki

    Zdjęcie okładkowe: rawpixel.com/Pexels

    Zobacz inne, popularne infografiki:

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska
    2 komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.