fbpx

    Motywacja do odchudzania – 8 skutecznych metod

    Ostatnia aktualizacja 9 miesięcy temu
    motywacja do odchudzania
    1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

    Od lat postanowieniem noworocznym numer 1 pozostaje: „wreszcie schudnę!”. To właśnie wtedy mój kalendarz rozgrzewa się do czerwoności i płonie od zapisów na spotkania (w tym roku wyłącznie online). Również niezmiennie, co roku, średnio po 2-3 tygodniach działań większość osób, które złożyły takie postanowienie się poddaje. Gdzie się podziała motywacja do odchudzania? Zobacz, gdzie szukać zachęty do działania, aby schudnąć skutecznie, trwale i na stałe zmienić nawyki żywieniowe.

    Motywacja do odchudzania? Kieruj się wartościami!

    Zdjęcie zgrabnej celebrytki na lodówce? Nie pomoże – to wiem na pewno!  Dlaczego? Bo to zwrócenie się do przereklamowanej motywacji zewnętrznej. Chcesz schudnąć, by wbić się w sukienkę, założyć bikini – masz cel powiązany nie z Tobą, nie z Twoimi wartościami, ale z tym, że kultura wymaga od Ciebie byś wyglądała/wyglądał w określony sposób. Kanon piękna nie dopuszcza różnorodności i wszystkich nas sprowadza do jednego wzorca wyglądu. A przecież jesteśmy różni i to bardzo!

    No dobrze każda kobieta/mężczyzna chce dobrze wyglądać, nie ma w tym nic złego. Najważniejsze, by ten rodzaj motywacji tzw. (motywacja zewnętrzna) nie był najważniejszy!

    Motywacja zewnętrzna ma też to do siebie, że często wiąże się z autokrytyką i agresją słowną (czy w myślach) w kierunku swojego ciała. Nie znam jeszcze pracownika, którego na dłuższą metę motywowałby agresywny, despotyczny i krytykujący szef. Dlaczego ma to zadziałać u Ciebie, gdy sam/sama tak do siebie mówisz?

    Motywacja wewnętrzna rządzi!

    Jeśli myślisz o stałych zmianach w nawykach żywieniowych rozejrzyj się w poszukiwaniu motywacji wewnętrznej, takiej, która wynika z TWOICH WARTOŚCI, a nie z tego, co próbuje wmawiać Ci kultura. Chcąc nie chcąc musisz spojrzeć w kierunku zdrowia, ale nie wystarczy powiedzieć sobie „Ok! Zrobię to dla zdrowia”. To za mało! Z czym dla Ciebie wiąże się zdrowie? Co Ci daje, na co pozwala? Na podróżowanie, zabawę z psem? Na namiętny seks z partnerem/partnerką?

    Tak, tak to tu warto poszukać motywacji, bo jeśli zbudujesz ją na swoich wartościach, na tym, że chcesz być blisko z rodziną, z przyjaciółmi, chcesz poznawać świat i mieć na to siłę to…zdrowe nawyki żywieniowe są ku temu niezbędne. Motywacja wewnętrzna jest niezależna od nastroju, pogody, czy pory roku. Nie porzucasz przecież swoich wartości tak łatwo jak porzucasz perspektywę bikini.

    Co jeszcze pomaga w działaniu i utrzymaniu motywacji do odchudzania? Małe zmiany, pomoc ekspertów, ciepłe wsparcie.

    Sposoby dietetyka na motywację do odchudzania

    Poznaj moje, sprawdzone w wieloletniej pracy sposoby!

    1. Wyznacz realny cel wspólnie z dietetykiem

    Cel odchudzania nie może być abstrakcyjny, z głowy, bo tak bym chciała/chciał. Szczególnie, jeśli celujesz w masę ciała, której nigdy nie miałaś/miałeś. Odchudzanie to utrata tkanki tłuszczowej, a to się nie dzieje z dnia na dzień. Poza tym określona masa ciała to nie jedyny cel zmiany nawyków żywieniowych. Cele bywają do d… Bo co będzie, gdy osiągniesz cel? Porzucisz swoją zmianę? Ci, którzy trwale zmieniają nawyki skupiają się nie na mecie, a na drodze. Cieszą się, że robią postępy, doceniają eksperymentowanie ze smakiem, zauważają zmiany w kondycji fizycznej. To są wielkie osiągnięcia! Zanim rozpoczniesz odchudzanie skonsultuj się z dietetykiem, skorzystaj z pomocy specjalisty, który pozwoli Ci realnie spojrzeć na Twoje zamiary. Możesz umówić się na konsultację online.

    2. Korzystaj z wizyt kontrolnych u dietetyka

    Człowiek bywa niezwykle kreatywny w wymyślaniu powodów, dla których „odpuszcza”. Waga ich „nie rozumie”. Wizyty kontrolne u dietetyka mogą pomóc wrócić na właściwą ścieżkę. Dlaczego? Spotkanie wiążę się z analizą tego, co się zmieniło i pozwala z perspektywy spojrzeć na możliwe blokady. Dobry specjalista pomoże także opracować plan zmian obejmujący małe kroki, a nie rewolucje. Bo to od małych kroków się zaczyna i na małych krokach się kończy, tyle, że po drodze pokonujesz „kilometry”, Poza tym specjalista jest w stanie pomóc przetrwać kryzys ułatwiając czasowo realizację diety. Warto podłączyć się do „zewnętrznego mózgu”.

    Dowiedz się więcej o diecie online!

    3. Wykorzystaj wolny czas, aby cieszyć się aktywnością fizyczną

    Nie daj sobie wmówić, że trening to katorga. Załóż buty i zabierz dzieci na spacer. Namów partnera na małą dawkę rywalizacji na rowerze. Współzawodnictwo podkręca pożądanie. Aktywność fizyczna może cieszyć! Wygospodarujcie 1-2 godziny tygodniowo na rodzinne wyprawy sportowe. Ruch z radością to jeden z filarów mojego podejścia w nurcie Pozytywnej Dietetyki.

    Przeczytaj także: Ruch to życie – jak czerpać radość z aktywności? Audycja Rebelianci #2

    motywacja do odchudzania
    Zdjęcie: Neal E. Johnson/Unsplash

    4. Motywacja do odchudzania w rodzinie – zaangażuj bliskich w planowanie posiłków

    Będę to powtarzać do końca świata. Motywacja do odchudzania to jedno, a i tak planowanie jest najważniejsze. Bez planu i przemyślanych zakupów nie ma zmiany nawyków żywieniowych! Z minimum tygodniowym wyprzedzeniem planuj menu dla całej rodziny. Podziel zadania, ustalcie wspólnie, kto, co i kiedy gotuje, a kto odpowiada za zakupy. Nie musisz robić wszystkiego sama/sam!

    Przeczytaj także: 10 trików ułatwiających gotowanie na diecie – z praktyki dietetyka

    5. Wyznaczaj sobie małe nagrody

    Niech te nagrody będą przeżyciem np. wieczór filmowy z przyjaciółmi, ciekawa wystawa, zakup książki ulubionego autora! Za co przyznać sobie nagrody: za dobry żywieniowo tydzień, za 5 posiłków dziennie, za wykonany plan treningowy, nie za kilogramy! W ten sposób wytwarzasz w mózgu pozytywne połącznia nawyk-nagroda-przeżycie-wspomnienie.

    Dieta odchudzająca całoroczna I edycja - banner 1

    6. Naucz się wybaczać sobie

    Wpadki? Będą się zdarzać. Naucz się sobie wybaczać i po prostu idź dalej zgodnie z planem. Nie od jutra, a od następnego posiłku!

    Przeczytaj także: Postanowienia noworoczne? Mam coś lepszego! 30 dniowe wyzwanie DROBNE zmiany – WIELKI efekt [PDF]

    7. Zawsze myśl przez pryzmat szacunku do samej siebie

    Cokolwiek robisz, zawsze zadawaj sobie pytanie: „Czy w ten sposób, robiąc to, szanuję siebie i swoje ciało?”. Zawsze daj sobie 2 minuty namysłu, w kontekście dobrej intencji, pomyśl o sobie z troską. Zobaczysz, że dzięki temu niejeden batonik Cię ominie. A jeśli czujesz, że naprawdę potrzebujesz zjeść tego batonika? Nie katuj się zjedz i działaj dalej!

    8. Szukaj wsparcia w wartościowych lekturach, by zyskać motywację do odchudzania

    Uważaj na książki i blogi o diecie pisane przez znane, ale mało kompetentne osoby (you know – fit celebryci są wszędzie!). Szukaj wsparcia w wartościowej lekturze. Zapytaj swojego dietetyka, czy zaufanego lekarza, jakie książki poleca. Nie trać czasu na lektury, które nie wnoszą nic wartościowego do twoich nawyków. Gdybym miała polecić Ci TOP 3 tytuły od których warto zacząć to byłoby:

    Zdjęcie okładkowe: Randy Tarampi/Unsplash

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.