Bez względu na to, czy trenujesz rekreacyjnie, czy wyczynowo dietetyka sportowa, odpowiednio skomponowana dieta i dobrana suplementacja pomoże Ci osiągnąć zamierzone cele sportowe. Skorzystaj z moich porad z zakresu żywienia w sporcie!

Na skróty:

dietetyka sportowa

Co to jest dietetyka sportowa?

Dietetyka sportowa to poddziedzina dietetyki, która przy pomocy zbilansowanych jadłospisów zwiększa możliwość osiągnięcia celów sportowych.  Odpowiednie żywienie w sporcie pozwala:

  • zwiększyć wydolność organizmu,
  • wydłużyć czas treningu,
  • przyspieszyć regenerację potreningową,
  • wpłynąć na zwiększenie masy mięśniowej,
  • podnieść możliwości treningowe przez zawodami,
  • zadbać o nawodnienie w trakcie treningów.

W wielu przypadkach jadłospisy wspierane są dodatkowo odpowiednio dobraną suplementacją sportową.

Przegląd najpopularniejszych izolatów białka serwatkowego

Kiedy potrzebujesz pomocy dietetyki sportowej?

Na pierwszej wizycie ocenię czy Twoja aktywność sportowa wymaga modyfikacji diety pod kątem treningów. Często nie jest to konieczne np. wtedy, gdy ćwiczysz rekreacyjnie 2-3 razy w tygodniu. W takiej sytuacji w zupełności wystarczy zbilansowana, indywidualnie dopasowana dieta, w której nie ma konieczności planowania posiłków przed i po treningowych, zwiększania udziału białka itd.

Każdy przypadek rozpatruję indywidualnie i proponuję dopasowane rozwiązania. Dietetyka sportowa jest przede wszystkim dla sportowców zawodowych.

Chcesz schudnąć? Zapoznaj się z ofertą diet odchudzających!

Żywienie w sporcie – jakie zmiany planować?

Aktywność fizyczna półzawodowa lub zawodowa na poziomie gwarantującym wzmocnienie siły, wytrzymałości, czy masy mięśniowej wiąże się z powstaniem tzw. mikrouszkodzeń włókien mięśniowych. To proces prawidłowy i pożądany, ale dopiero odbudowa mięśnia zapewnia postępy.

Regeneracja potreningowa jest zaś bezpośrednio zależna od odpowiednio dobranych posiłków, które dostarczą wysokiej jakości składników pokarmowych. Dzięki prawidłowej diecie mięśnie odbudują się szybciej, będą mocniejsze i  silniejsze.

Żywienie jest równie ważne przed treningiem, a także w trakcie jego trwania. Prawidłowo skomponowane posiłki połączone z odpowiednim nawodnieniem są w stanie dodać sił, tak, aby trening mógł być dłuższy i skuteczniejszy. Zdrowe żywienie w sporcie uwzględniające częstotliwość, rodzaj i czas trwania treningów poprawi Twoje wyniki.

W zależności od tego, czy trenujesz wytrzymałościowo czy siłowo inna będzie konstrukcja jadłospisu i udział węglowodanów złożonych oraz białka w diecie.

Najczęściej wprowadzane zmiany to:

  • zwiększenie udziału białka w diecie,
  • odpowiednie rozłożenie węglowodanów w ciągu dnia (zależne od treningów),
  • wprowadzenie planu suplementacji,
  • rozplanowanie posiłków przed i po treningowych,
  • zastosowanie napojów izotonicznych.

Zobacz, jak oceniają mnie Pacjenci. Zajrzyj na mój profil na znanylekarz.pl!

Zdjęcie: Victor Freitas/Unsplash

Czy potrzebujesz suplementów dla sportowców?

Bardzo często zdarza się, że Pacjent oczekuje, że od początku wprowadzę suplementy sportowe np. białko w proszku, BCAA, kreatyna, gainery itd. To błędne podejście. Zawsze zaczynam od analizy diety, analizy składu ciała oraz przestudiowania planu treningowego. Dopiero na tej podstawie dobieram suplementację dopasowaną do potrzeb danej osoby.

U sportowców bardzo często istnieje także potrzeba pracy z mikrobiotą (potocznie mikroflorą) przewodu pokarmowego, która z powodu intensywnych treningów często ulega uszkodzeniu.

Mikrobiota jelitowa (mikroflora) – poznaj jej funkcje! [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

Etapy pracy z dietetykiem

Zobacz, jak wygląda współpraca ze mną! Możemy spotykać się na wizytach w Warszawie lub współpracować online.

Wizyty osobiste

  1. Pierwsza wizyta
    • zwyczaje żywieniowe,
    • wywiad zdrowotny,
    • styl życia,
    • analiza składu ciała,
    • ustalenie celu i czasu trwania współpracy.
  2. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  3. Stały kontakt z dietetykiem.
  4. Wizyty kontrolne z analizą składu ciała i przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  5. Wyjście z diety.
  6. Stabilizacja wyników, wizyty kontrolne i kontakt po zakończeniu kuracji.

Dieta online

  1. Pierwszy kontakt z dietetykiem.
  2. Uzupełnienie formularzy niezbędnych do poprowadzenia diety online.
  3. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  4. Stały kontakt mailowy z dietetykiem.
  5. Przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  6. Stabilizacja wyników i kontakt po zakończeniu kuracji.

Ważne informacje: