Dieta w Hashimoto to element wspierający leczenie. Niedoczynność tarczycy, choć dotyczy tylko małego narządu zlokalizowanego z przodu szyi oddziałuje na cały organizm.

Hormony wydzielane przez tarczycę – tyroksyna i trójjodotyronina regulują między innymi metabolizm tłuszczów i węglowodanów, wpływają na poziom cholesterolu, wydzielanie insuliny, temperaturę ciała, regulują cykl menstruacyjny, a także procesy regeneracji skóry i włosów.

Dzięki odpowiednio skomponowanym jadłospisom znacząco poprawia się komfort życia chorych osób. Nieprzyjemne objawy Hashimoto często są zależne żywieniowo. Za pomocą diety można także łagodzić stan zapalny wywołany autoagresją organizmu. Ta bardzo ważna interwencja sprawia, że Hashimoto postępuje wolniej.

Kobieta trzymająca się za szyję. Kobieta choruje na niedoczynność tarczycy lub chorobę Hashimoto. Dieta w hashimoto.

Dieta w Hashimoto – od czego zacząć?

Wiem z czym do mnie przychodzisz – z głową wypełnioną sprzecznymi zaleceniami od internetowych „influencerów”, znajomych, z książek. Jesteś bezradna/-y i kompletnie nie wiesz co robić! Być może przeczytałaś/-eś, że za pomocą diety można wyleczyć Hashimoto, chcesz w to wierzyć, ale jednocześnie coś Ci mówi, że to nieprawda.

Dietą nie można wyleczyć z Hashimoto, bo Hashimoto to choroba z autoagresji, w której organizm sam atakuje tkanki tarczycy. Nie znamy jej przyczyn i nie wiemy, jaki zestaw czynników ją aktywuje.

Od czego zacząć modyfikacje w diecie w Hashimoto? Od najprostszych, a jednocześnie najtrudniejszych zmian.

  • Uregulowanie pór posiłków.
  • Wprowadzenie śniadań.
  • Unikanie soli i cukru.
  • Rezygnacja z gotowych dań (większość, choć nie wszystkie mają kiepskie składy i wartość odżywczą).
  • Wprowadzenie większej ilości świeżych warzyw i owoców.
  • Zamiana oczyszczonych produktów zbożowych na pełnoziarniste.
  • Dbanie o prawidłowe nawodnienie.

Dieta zbudowana na takiej bazie pozwala, w kolejnym kroku, na „eksperymenty” z innymi czynnikami żywieniowymi, które można zmieniać, dokładać, odejmować, by obserwować efekt.

Jak pomaga dieta?

Większość z Was trafi do mnie z powodu nagłego, niekontrolowanego wzrostu masy ciała w Hashimoto. Zjawisko to wynika ze znacznego zwolenianie tempa przemiany materii powiązanego ze stanem niedoczynności tarczycy. Wraz z leczeniem i zmianą diety masa ciała powoli będzie wracać do normy. Jednak Hashimoto to nie tylko zmieniająca się masa ciała. Wspomaganie leczenia niedoczynności tarczycy za pomocą diety sprowadza się do 7 aspektów:

  1. Łagodzenia objawów niedoczynności (zmęczenie, senność, łamiące się włosy i paznokcie, zaparcia, podwyższone stężenie cholesterolu, insulinooporność i inne).
  2. Ograniczenia związków o działaniu szkodliwym dla tarczycy (np. goitrogeny, izoflawony).
  3. Dostarczania pokarmów, które są źródłami składników odżywczych regulujących pracę tarczycy.
  4. Utrzymania prawidłowej masy ciała lub obniżenia masy ciała (jeśli zgłaszasz się z nadwagą lub otyłością).
  5. Dbałości o prawidłową mikrobiotę przewodu pokarmowego.
  6. Ograniczenia stanu zapalnego w organizmie.
  7. Doboru odpowiedniej suplementacji.

Dieta w chorobie HashimotoZdjęcie: Daria Shevtsova/Pexels

Co zmienia się w diecie w Hashimoto?

Sprawdź, jakie działania mogą pomóc. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie będą konieczne. Dobierzemy je do Twoich potrzeb!

  • Wykluczenie laktozy – tylko w przypadku faktycznej nietolerancji laktozy. W razie wątpliwości wykonamy test wodorowy.
  • Rozsądne podejście do warzyw krzyżowych – nie trzeba ich eliminować, a jedynie ograniczyć ilość. To lotne związki, które są częściowo niszczone przez gotowanie.
  • Ograniczenie produktów sojowych ze względu na obecność izoflawonów. Nie wykluczam innych strączków!
  • Eliminacja glutenu – tylko wtedy, gdy masz celiakię lub alergię na gluten. Najczęściej wystarcza ograniczenie pszenicy i wprowadzenie innych zbóż do diety.
  • Zaplanowanie suplementacji – na bazie wywiadu żywieniowego. Składniki, które należy suplementować dobierzemy indywidualnie. Najczęściej są to selen i witamina D3.
  • Wprowadzenie probiotykoterapii w celu uszczelnienia bariery jelitowej.
  • Uwzględnienie większej ilości naturalnych przeciwutleniaczy, które ograniczają stan zapalny.
  • Wprowadzenie równowagi w stosunku kwasów tłuszczowych omega 6 do omega 3. Takie działanie również ogranicza stan zapalny.

Układając dietę w Hashimoto bazuję wyłącznie na medycynie opartej o dowody (ZERO niepotwierdzonych naukowo działań!).

Przeczytaj mój artykuł: Dieta w Hashimoto – 5 najważniejszych zmian w diecie

Czego nie warto zmieniać?

Możesz być pewna/-y, że współpracując ze mną nie będziesz niepotrzebnie wykluczać dużych grup produktów (gluten, produkty mleczne). Nie zaproponuję Ci także stosowania diet typu paleo. Nie pracuję z protokołem autoimmunologicznym. Choć pomogę Ci dobrać suplementację nie wyjdziesz ode mnie z listą zakupów obejmującą pełną reklamówkę suplementów. To nie o to chodzi! Nie będę Cię także oszukiwać obiecując, że wyleczę Cię z Hashimoto! Mam sumienie i zdrowy rozsądek!

Dowiedz się więcej: Dieta w chorobie Hashimoto i niedoczynności tarczycy

Etapy pracy z dietetykiem

Zobacz, jak wygląda współpraca ze mną! Możemy spotykać się na wizytach w Warszawie lub współpracować online.

Wizyty osobiste

  1. Pierwsza wizyta
    • zwyczaje żywieniowe,
    • wywiad zdrowotny,
    • styl życia,
    • analiza składu ciała,
    • ustalenie celu i czasu trwania współpracy.
  2. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  3. Stały kontakt z dietetykiem.
  4. Wizyty kontrolne z analizą składu ciała i przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  5. Wyjście z diety.
  6. Stabilizacja wyników, wizyty kontrolne i kontakt po zakończeniu kuracji.

Dieta online

  1. Pierwszy kontakt z dietetykiem.
  2. Uzupełnienie formularzy niezbędnych do poprowadzenia diety online.
  3. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  4. Stały kontakt mailowy z dietetykiem.
  5. Przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  6. Stabilizacja wyników i kontakt po zakończeniu kuracji.

Ważne informacje: