Insulinooporność jest plagą współczesnych czasów. Problem ten może dotyczyć nawet co drugiej dorosłej osoby w Polsce. To przedsmak problemów zdrowotnych, cukrzycy typu II, chorób układu krążenia. Insulinooporność często towarzyszy nadwadze i otyłości, a także zespołowi policystycznych jajników czy chorobie Hashimoto. Dieta w insulinooporności pomaga ograniczyć ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne, stabilizować stężenie glukozy  i insuliny we krwi, ułatwia odchudzanie.

Na skróty:

Dieta w insulinooporności

Po co dieta w insulinooporności?

Dieta przy insulinooporności to jeden z najważniejszych elementów terapeutycznych. Insulinooporność polega na zmniejszeniu wrażliwości komórek na hormon insulinę, mimo, iż we krwi krąży prawidłowa lub wręcz zwiększona jej ilość. W efekcie łatwiej tyjesz, w Twojej krwi stężenie glukozy jest cały czas podwyższone, a to pierwszy krok do cukrzycy typu II.

Insulinooporność często wiąże się także z występowaniem otyłości brzusznej, która nasila stan zapalny w całym organizmie. Stan zapalny sprzyja zmianom w naczyniach krwionośnych, w efekcie zwiększając ryzyko chorób układu krążenia.

Być może przyjdziesz do mnie z diagnozą insulinoporność, a być może w trakcie naszej współpracy okaże się, że ta dolegliwość/objaw (bo to jeszcze nie choroba) dotyczą Ciebie. Oporność na insulinę może występować nawet u 50% Polaków. Jej objawy są niespecyficzne, dlatego łatwo ją przegapić. Zmęczenie, senność sucha skóra, charakterystyczne ciemne plamy pod pachami, problemy z koncentracją. Insulinooporność nie omija także ludzi szczupłych.

Zanim ustalimy cechy indywidualnego programu żywieniowego, diety w insulinooporności  poproszę Cię o dokładną diagnostykę obejmującą między innymi:

  • podstawowe badania krwi (morfologia, CRP),
  • określenie stężenia glukozy i insuliny na czczo (posłuży do obliczenia wskaźnika HOMA IR),
  • doustne obciążenie glukozą + krzywa glukozowa + krzywa insulinowa.

Dzięki indywidualnie dobranym jadłospisom stosowanym konsekwentnie w dłuższym okresie czasu możemy zastopować rozwój insulinooporności i jej konsekwencji. Często dochodzi wręcz do wycofania się objawów.

Jak prawidłowo przygotować się do doustnego testu obciążenia glukozą (OGGT)?

Zmiany w jadłospisie przy insulinooporności

Wbrew temu co twierdzą „internetowe mądrości” nie ma uniwersalnych zasad diety w insulinooporności. Założenia jadłospisu dobieram wspólnie z Pacjentem na podstawie obserwacji i wyników badań. Zaczniemy z pewnością od wyeliminowania „śmieciowego” jedzenie i uregulowania pór posiłków. W czasie naszej pracy wyjaśnię Ci, jak każdy najmniejszy kęs jedzenia wpływa na wydzielanie insuliny. Wspólnie na bazie twoich odczuć poszukamy optymalnych rozwiązań. Odpowiemy sobie na pytania:

  • jaka ilość posiłków jest dla Ciebie optymalna,
  • które produkty w szczególności nasilają wahania glukozy we krwi
  • czy zdarza Ci się tzw. hipoglikemia reaktywna (nagły, niekontrolowany spadek glukozy we krwi),
  • jaki rodzaj aktywności fizycznej jest dla Ciebie najlepszy,
  • jaką metodą należy przygotowywać posiłki,
  • jak radzić sobie z ochotą na słodycze.

Wiedzę o Tobie, o reakcjach Twojego organizmu uwzględnię układając jadłospis. Wszystko po to, by znaleźć sposób żywienia, który będzie mógł z Tobą pozostać na lata. Dieta w insulinooporności to nie jest dieta na chwilę, zmiany w nawykach żywieniowych wprowadzasz na stałe!

Dlaczego masz insulinooporność? (nieoczywiste powody)

dieta insulinooporność

Zdjęcie: Pille-Riin Priske /Unsplash

Obalanie mitów o diecie w insulinooporności

W czasie naszej współpracy pokaże Ci także, jak na co dzień funkcjonować z insulinoopornością oraz jak wystrzegać się mitów. Wyjaśnię, dlaczego nie warto korzystać z indeksu glikemicznego. Znacznie lepszym wskaźnikiem jest ładunek glikemiczny! Wytłumaczę także, dlaczego nie można stosować modnych diet np. diety ketogenicznej czy diety warzywno-owocowej. To diety wyjątkowo szkodliwe dla osób z insulinoopornością. Będziesz mieć ze mną stały kontakt i możliwość zadania każdego pytania!

Etapy pracy z dietetykiem

Zobacz, jak wygląda współpraca ze mną! Możemy spotykać się na wizytach w Warszawie lub współpracować online.

Wizyty osobiste

  1. Pierwsza wizyta
    • zwyczaje żywieniowe,
    • wywiad zdrowotny,
    • styl życia,
    • analiza składu ciała,
    • ustalenie celu i czasu trwania współpracy.
  2. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  3. Stały kontakt z dietetykiem.
  4. Wizyty kontrolne z analizą składu ciała i przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  5. Wyjście z diety.
  6. Stabilizacja wyników, wizyty kontrolne i kontakt po zakończeniu kuracji.

Dieta online

  1. Pierwszy kontakt z dietetykiem.
  2. Uzupełnienie formularzy niezbędnych do poprowadzenia diety online.
  3. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  4. Stały kontakt mailowy z dietetykiem.
  5. Przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  6. Stabilizacja wyników i kontakt po zakończeniu kuracji.

Ważne informacje: