fbpx

    Jak przyprawiać bez soli? 8 trików [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Ostatnia aktualizacja 3 lata temu
    Świeża bazylia przyprawia bez soli
    1024 683 Barbara Dąbrowska-Górska

    Polacy jadają 2-3 krotnie za dużo soli! Zbyt wysokie spożycie soli to zaś prosta droga do nadciśnienia i chorób układu krwionośnego. Dlatego dziś pokażę ci czym zastąpić sól! Przyprawianie bez soli nie jest trudne, a dania przygotowane w ten sposób mają (wbrew pozorom) mnóstwo smaku

    Dlaczego trzeba ograniczać sól?

    Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia nie powinno się spożywać więcej niż 5 g soli dziennie (płaska łyżeczka). Tymczasem w Polsce więcej spożywa się wyłącznie z produktami przetworzonymi nie uwzględniając soli dodawanej do dań. Sól jest wszędzie, w ilościach ogromnych. Kubki smakowe przyzwyczajają się do wysokiego dodatku soli i zmniejszają swoją wrażliwość. Co to oznacza? Tak, dobrze myślisz! To oznacza, że im więcej soli tym mniej czujesz słoność produktu czy dania.

    Na to co i w jakiej ilości producent dodaje do swojego produktu nie masz wpływu. Bierzesz za to pełną odpowiedzialność za swoje działania. Gotuj samodzielnie, w domu! To najlepsza metoda kontroli spożycia soli. 

    Z czym związane jest nadmierne spożycie soli? No cóż, nie powieje optymizmem. Nadmiar soli prowadzi do:

    • nadciśnienia
    • udarów mózgu
    • nowotworu żołądka
    • nowotworu przełyku
    • osteoporozy (sól sprzyja utracie wapnia z moczem)

    Poza tym sól nasila zatrzymywanie wody i sprawia, że cellulit jest bardziej widoczny!

    Boisz się, że bez soli dania nie będą smaczne? Kubki smakowe ulegają nieustannej odnowie. Po 2 tygodniach od ograniczenia soli będziesz mieć nowe, prosto od producenta, kubki smakowe z większą wrażliwością. Nawet soląc mniej będziesz czuć podobną intensywność smaku.

    Opracowałam 8 trików pozwalających ograniczyć stosowanie soli!

    Czym zastąpić sól? Wypróbuj 8 trików!

    1. Świeże zioła

    Hoduj zioła na parapecie. Dodawaj je tuż przed podaniem dania. W ten sposób zachowają aromat i właściwości antyoksydacyjne.

    2. Mieszanki suszonych ziół

    Nie kupuj gotowych mieszanek przypraw. Często zawierają w składzie sól lub glutaminian sodu. Mieszaj suszone zioła samodzielnie, tworząc własne kompozycje.

    3. Ocet balsamiczny

    Kilka kropli gęstego, słodko-kwaśnego octu balsamicznego doskonale podkreśla smak posiłków.

    4. Nierafinowana oliwa z oliwek/nierafinowany olej rzepakowy

    Nierafinowana oliwa i polski olej rzepakowy mają niezwykle wyraźny aromat.

    5. Smakowe oliwy z oliwek

    Smakowe oliwy z oliwek można zrobić samemu w domu dodając ulubione świeże zioła, pieprz, czy papryczkę chili.

    6. Sok z cytryny/pomarańczy/limonki

    Sok z cytrusów zakwasza dania i daje odczucia podobne do smaku soli.

    7. Posiekane chili

    Badania wykazały, że wystarczy, by dania były ostrzejsze, a zmniejsza się potrzeba dosalania.

    8. Sól potasowa

    Zastąp sól zwykłą (chlorek sodu) solą potasową, która zamiast sodu ma w składzie potas (chlorek potasu). Potas wspiera utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi.

    Jak przyprawiać bez soli? [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Pobierz i zapisz infografikę: Jak przyprawiać bez soli? w pliku PDF.

    Zobacz także:
    Dieta warzywno-owocowa – co się dzieje w twoim ciele? (pierwsze 7 dni)
    7 najlepszych aplikacji na komórkę, które pomagają w diecie
    Kaloryczność alkoholu [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.