fbpx

    Dieta wegetariańska i wegańska

    Prawidłowo skomponowana, urozmaicona dieta wegetariańska i wegańska może być właściwym sposobem odżywiania na każdym etapie życia. Jednak, aby zminimalizować ryzyko niedoborów wynikających z eliminacji produktów pochodzenia zwierzęcego warto mieć podstawową wiedzę żywieniową. Skorzystaj z pomocy dietetyka przy układaniu jadłospisu.

    Na skróty:

    Zdjęcie: Valeria Boltneva/Pexel

    Weganizm i wegetarianizm to styl życia

    Przejście na dietę wegetariańską lub wegańską może wynikać z wielu różnych powodów począwszy od etycznych na zdrowotnych skończywszy. Jestem dietetykiem przyjaznym osobom na diecie bezmięsnej, nie kwestionuję jej zasadności, nie ingeruję w osobiste wybory. Dieta wegańska i wegetariańską mają wiele zalet, zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych i otyłości, wydłużają życie. Oba sposoby żywienia mają też swoje wady – mogą prowadzić do niedoborów żywieniowych i wynikających z nich problemów zdrowotnych.

    Moim zadaniem nie jest zmiana obranej przez Ciebie drogi, a jedynie nauczenie Cię jak prawidłowo bilansować jadłospis. Dietetyk przyjazny weganom? To ja!

    Przeczytaj mój artykuł: Pełnowartościowa dieta wegańska – to nie jest trudne!

    Jak przejść na dietę wegańską lub wegetariańską?

    Przejście na dietę wegetariańską wymaga wprowadzenia kilku nowych, nietypowych produktów żywnościowych bogatych w składniki odżywcze kluczowe na diecie wegańskiej. Bardzo ważne jest także nauczenie się alternatywnych sposobów przygotowywania popularnych dań. To wszystko wymaga czasu i cierpliwości. Nie można tak po prostu odstawić produktów zwierzęcych nie planując nic w zamian.

    Zobacz, co mówią o mnie podopieczni

    Układając jadłospis wegański/wegetariański zwracam szczególną uwagę na:

    • wapń,
    • żelazo,
    • białko roślinne,
    • cynk,
    • kwasy omega 3.

    Zazwyczaj istnieje także potrzeba zaplanowania indywidualnej suplementacji witaminą B12 (występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego), witaminą D czy innymi, potrzebnymi składnikami.

    Istotnym elementem planowania diety bezmięsnej jest także uwzględnienie związków antyodżywczych, które utrudniają wchłanianie niektórych składników odżywczych.

    Przeczytaj mój artykuł: Wegańskie źródła wapnia i żelaza: TOP 5 [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Komu pomagam skomponować dietę bezmięsną?

    W komponowaniu diety wegańskiej i wegetariańskiej pomagam osobom dorosłym, w tym także kobietom w ciąży i karmiącym piersią. Szukasz opieki dietetyka, który ułoży dietę bezmięsną dla dziecka? Daj mi znać, a przekieruję Cię do specjalisty zajmującego się tym tematem.

    Pomagam osobom na dietach:

    • semi-wegetariańskich,
    • lakto-owo-wegetariańskich,
    • owo-wegetariańskich,
    • lakto-wegetariańskich,
    • wegańskich.

    Przeczytaj mój artykuł: Białko roślinne – gdzie go szukać?

    Etapy pracy z dietetykiem

    Zobacz, jak wygląda współpraca ze mną! By opracować dietę leczniczą możemy spotykać się na wizytach w Warszawie lub współpracować online.

    Wizyty osobiste

    *wizyty osobiste zostały zawieszone na czas pandemii

    1. Pierwsza wizyta:
      • zwyczaje żywieniowe,
      • wywiad zdrowotny,
      • styl życia,
      • analiza składu ciała,
      • ustalenie celu i czasu trwania współpracy.
    2. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
    3. Stały kontakt z dietetykiem.
    4. Wizyty kontrolne z analizą składu ciała i przygotowanie kolejnych jadłospisów.
    5. Wyjście z diety.
    6. Stabilizacja wyników, wizyty kontrolne i kontakt po zakończeniu kuracji.

    Dieta online

    1. Pierwsza konsultacja online:
      • zwyczaje żywieniowe,
      • wywiad zdrowotny,
      • styl życia,
      • ustalenie celu i czasu trwania współpracy.
    2. Uzupełnienie formularzy niezbędnych do poprowadzenia diety online.
    3. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
    4. Stały kontakt mailowy z dietetykiem.
    5. Kontrolne konsultacje online.
    6. Przygotowanie kolejnych jadłospisów.
    7. Wyjście z diety.
    8. Stabilizacja wyników i kontakt po zakończeniu kuracji.

    Ważne informacje: