Prawidłowo skomponowana, urozmaicona dieta wegetariańska i wegańska może być właściwym sposobem odżywiania na każdym etapie życia. Jednak, aby zminimalizować ryzyko niedoborów wynikających z eliminacji produktów pochodzenia zwierzęcego warto mieć podstawową wiedzę żywieniową. Skorzystaj z pomocy dietetyka przy układaniu jadłospisu.

Na skróty:

Zdjęcie: Valeria Boltneva/Pexel

Weganizm i wegetarianizm to styl życia

Przejście na dietę wegetariańską lub wegańską może wynikać z wielu różnych powodów począwszy od etycznych na zdrowotnych skończywszy. Jestem dietetykiem przyjaznym osobom na diecie bezmięsnej, nie kwestionuję jej zasadności, nie ingeruję w osobiste wybory. Dieta wegańska i wegetariańską mają wiele zalet, zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych i otyłości, wydłużają życie. Oba sposoby żywienia mają też swoje wady – mogą prowadzić do niedoborów żywieniowych i wynikających z nich problemów zdrowotnych.

Moim zadaniem nie jest zmiana obranej przez Ciebie drogi, a jedynie nauczenie Cię jak prawidłowo bilansować jadłospis. Dietetyk przyjazny weganom? To ja!

Przeczytaj mój artykuł: Pełnowartościowa dieta wegańska – to nie jest trudne!

Jak przejść na dietę wegańską lub wegetariańską?

Przejście na dietę wegetariańską wymaga wprowadzenia kilku nowych, nietypowych produktów żywnościowych bogatych w składniki odżywcze kluczowe na diecie wegańskiej. Bardzo ważne jest także nauczenie się alternatywnych sposobów przygotowywania popularnych dań. To wszystko wymaga czasu i cierpliwości. Nie można tak po prostu odstawić produktów zwierzęcych nie planując nic w zamian.

Układając jadłospis wegański/wegetariański zwracam szczególną uwagę na:

  • wapń,
  • żelazo,
  • białko roślinne,
  • cynk,
  • kwasy omega 3.

Zazwyczaj istnieje także potrzeba zaplanowania indywidualnej suplementacji witaminą B12 (występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego), witaminą D czy innymi, potrzebnymi składnikami.

Istotnym elementem planowania diety bezmięsnej jest także uwzględnienie związków antyodżywczych, które utrudniają wchłanianie niektórych składników odżywczych.

Przeczytaj mój artykuł: Wegańskie źródła wapnia i żelaza: TOP 5 [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

Dieta wegańska

Zdjęcie: Ella Olsson/Unsplash

Komu pomagam skomponować dietę bezmięsną?

W komponowaniu diety wegańskiej i wegetariańskiej pomagam osobom dorosłym, w tym także kobietom w ciąży i karmiącym piersią. Szukasz opieki dietetyka, który ułoży dietę bezmięsną dla dziecka? Daj mi znać, a przekieruję Cię do specjalisty zajmującego się tym tematem.

Pomagam osobom na dietach:

  • semi-wegetariańskich,
  • lakto-owo-wegetariańskich,
  • owo-wegetariańskich,
  • lakto-wegetariańskich,
  • wegańskich.

Przeczytaj mój artykuł: Białko roślinne – gdzie go szukać?

Etapy pracy z dietetykiem

Zobacz, jak wygląda współpraca ze mną! By opracować dietę leczniczą możemy spotykać się na wizytach w Warszawie lub współpracować online.

Wizyty osobiste

  1. Pierwsza wizyta
    • zwyczaje żywieniowe,
    • wywiad zdrowotny,
    • styl życia,
    • analiza składu ciała,
    • ustalenie celu i czasu trwania współpracy.
  2. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  3. Stały kontakt z dietetykiem.
  4. Wizyty kontrolne z analizą składu ciała i przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  5. Wyjście z diety.
  6. Stabilizacja wyników, wizyty kontrolne i kontakt po zakończeniu kuracji.

Dieta online

  1. Pierwszy kontakt z dietetykiem.
  2. Uzupełnienie formularzy niezbędnych do poprowadzenia diety online.
  3. Przygotowanie i wysłanie jadłospisu.
  4. Stały kontakt mailowy z dietetykiem.
  5. Przygotowanie kolejnych jadłospisów.
  6. Stabilizacja wyników i kontakt po zakończeniu kuracji.

Ważne informacje: