Przejedzenie – jak złagodzić jego skutki? (krok po kroku)

    Przejedzenie
    1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

    Niech pierwszy rzuci pączkiem, kto nigdy się nie przejadł! Przejedzenie zdarza się każdemu i nie ma się co biczować, jeśli to rzadkie i jednostkowe sytuacje. Jednak, jeśli częściej zdarza Ci się „zaszaleć”, to warto przyjrzeć się temu, dlaczego tak się stało. W tym wpisie pokażę Ci także co robić, gdy do przejedzenia już dojdzie, by złagodzić nieprzyjemne objawy.

    Przejedzenie – objawy

    Wbrew pozorom nie każdy z moich podopiecznych potrafi precyzyjnie wskazać objawy przejedzenia. Opisy są mgliste „źle się czuję”, „nic mi się nie chce”. Często wynika to z braku skupienia na sygnałach wysyłanych przez ciało. Objawami przejedzenia są:

    • uczucie ciężkości w żołądku,
    • wzdęcia,
    • ból brzucha,
    • ociężałość i apatia (krew odpływa z mięśni do przewodu pokarmowego),
    • zgaga,
    • przelewanie w jelitach.

    Do przejedzenia najczęściej dochodzi w 2 sytuacjach: po pierwsze, gdy jadasz coś rzadko, ale bardzo to lubisz (pierogi na święta!) lub, gdy przy pomocy jedzenia próbujesz rozładować emocje.

    W pierwszej sytuacji najważniejsze, co można zrobić to obserwować częstotliwość epizodów przejedzenia, bo to ona sprawia, że mamy do czynienia z sytuacją niebezpieczną. Im częściej się przejadasz, tym większe jest prawdopodobieństwo, że nie tylko smak Tobą kieruje, ale przede wszystkim negatywne emocje. Przy pomocy jedzenia możesz je rozładować i przykryć, odwrócić myśli. Niestety w takiej sytuacji bardzo często pojawiają się wyrzuty sumienia.

    Wyrzuty sumienia po przejedzeniu

    Czy warto karać siebie detoksem dnia następnego, ostrą głodówką na sokach? Nie! Wyrzuty sumienia nie są dobrym doradcą żywieniowym. Najlepsze, co możesz zrobić, to jak najszybciej wrócić do swojego rytmu żywieniowego. Bardzo ważne jest, byś nauczyła/nauczył się rozpoznawać głód i sytość. Możesz to zrobić korzystając ze skali głodu i sytości.

    Osoby, które słuchają wewnętrznych sygnałów swojego ciała znacznie rzadziej się przejadają. Na sytuację przejedzenia warto po czasie spojrzeć z perspektywy niezależnego obserwatora, który próbuje dojść obiektywnie, dlaczego tak się stało i co w przyszłości można zrobić, żeby uniknąć tej sytuacji. Spróbuj zapisać kilka gotowych rozwiązań/reakcji i przygotować się.

    Dieta odchudzająca całoroczna I edycja - banner 3

    Przejedzenie – co się dzieje? Krok po kroku

    Zobacz, co się dzieje w Twoim ciele, gdy zjedz zdecydowanie za dużo.

    Pierwsze minuty przejedzenia

    1. Żołądek jest mięśniową torbą, do której w pierwszej kolejności wpada to, co zjedliście. W żołądku pokarm jest upłynniany, mieszany, rozpoczyna się trawienie białek.
    2. Żołądek jak każdy mięsień może się rozciągać. Pusty żołądek ma objętość dwóch pięści, ale może pomieścić nawet 1,5 litra.
    3. Rekordziści są w stanie zmieścić w żołądku nawet 5 litrów treści. To już niezłe wiadro!
    4. Gdy zjesz za szybko i zbyt dużo nie zdążysz poczuć sytości. Podwzgórze, gdzie zlokalizowany jest ośrodek głodu i sytości reaguje z opóźnieniem, ale żołądek musi się dostosować.
    5. Żołądek na przejedzenie może zareagować na dwa sposoby: może się rozciągnąć lub może wyrzucić treść pokarmową – wtedy dochodzi do wymiotów.
    6. Z możliwości wymiotowania trzeba się cieszyć :). Większość zwierząt nie ma takiego mechanizmu obronnego przed przejedzeniem i przed toksynami z żywności. Koń, gdy spożyje nieświeżą mikrobiologicznie żywność nie może jej zwrócić i najczęściej po prostu zdycha.
    7. Jeśli po przejedzeniu uda ci się nie zwymiotować twój żołądek nadmiernie się rozciąga i zaczyna akcję trawienie!

    Kolejne godziny po przejedzeniu

    1. Szaleństwo zaczyna się w jelicie, trzustce i wątrobie. Woreczek żółciowy wyrzuca duże ilości żółci, trzustka wydziela ogromne ilości insuliny. To wszystko może się skończyć niestrawnością, kolką i potężnym bólem brzucha.
    2. Przepełniony żołądek pozostaje „niedomknięty”. Szwankuje zwieracz przełyku i część treści żołądkowej cofa się do przełyku wywołując zgagę.
    3. Zaczynacie czuć się zmęczeni, ból brzucha i zgaga uniemożliwiają dalsze funkcjonowanie.
    4. Raz rozciągnięty żołądek, jeden szalony wieczór, jedno przejedzenie skutkuj również tym, że przez najbliższe dni czujecie się dużo bardziej głodni, bo żołądek znów musi się obkurczyć.
    5. Jeśli epizody przejedzenia będą się powtarzać żołądek pozostanie rozciągnięty. Oznacza to większe potrzeby żywieniowe, trzeba jeść więcej, by poczuć sytość.
    6. Epizody przejedzenia mogą przyczyniać się do rozwoju insulinooporności.
    7. Znany jest przypadek śmierci z przejedzenia. Dotyczył on bulimiczki, której pękł żołądek. W jamie brzusznej znaleziono 9 litrów treści pokarmowej!
    8. Przejedzenie zdarza się każdemu, ale im rzadziej, tym lepiej.
    9. Po przejedzeniu ułóż się w pozycji półsiedzącej, wypij napar z kopru włoskiego, przyjmij probiotyk (nie popijaj gorącym naparem!), ewentualnie wspomóż się lekiem na bazie siketikonu (np. Espumisan), który złagodzi wzdęcie.
    10. Przeczekaj!

    Zdjęcie okładkowe: Freepik/Cookie_studio

    Barbara Dąbrowska-Górska
    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.