Kompulsywne objadanie a jedzenie pod wpływem emocji – różnice

    Kompulsywne objadanie
    1024 683 Barbara Dąbrowska-Górska

    Czy potrafisz odróżnić jedzenie pod wpływem emocji od kompulsywnego objadania się? Zobaczy, czy i które zjawisko może dotyczyć ciebie!

    Kompulsywne objadanie się – czym różni się od uczty z przyjaciółmi?

    Jedzenie od zawsze spełniało szereg innych funkcji poza funkcją fizjologiczną. Fizjologicznie posiłki mają za zadanie dostarczać energii (kcal) i składników odżywczych niezbędnych do codziennego funkcjonowania, pracy narządów, wymiany komórkowej, obrony przed infekcjami itd.

    Z drugiej strony pożywienie towarzyszy ważnym momentom życia jako element społeczny. Jemy, gdy jesteśmy z przyjaciółmi, chodzimy do restauracji na randkę, organizujemy wesela i stypy.

    Większości z nas jada z powodu emocji, nie tylko tych pozytywnych. To normalne zjawisko i nie powinno nas niepokoić, jeśli zdarza się sporadycznie. Bywa, że powodem dla którego sięgamy po posiłek jest chęć wynagrodzenia samych siebie lub poprawa humoru. Dobre danie pobudza w mózgu ośrodki przyjemności.

    Żadna z powyższych sytuacji nie powinna być uznawana z założenia za złą, ale jedzenie pod wpływem emocji może wyrwać się spod kontroli. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy posiłek staje się stałym mechanizmem radzenia sobie z silnymi emocjami.

    Na drugim biegunie jest kompulsywne objadanie się. Objaw sugerujący zaburzenie psychiczne, zaburzenie odżywiania się. Główną różnicą między tymi dwoma zjawiskami – jedzeniem pod wpływem emocji i kompulsywnym objadaniem się jest niemożność kontroli oraz zatrzymania się u osób doświadczających kompulsywnego objadania się.

    Co jeszcze odróżnia te dwa zjawiska?

    Jedzenie pod wpływem emocji

    1. Impulsywne sięganie po pokarm wywołane pozytywnymi lub negatywnymi emocjami.
    2. Źródło w emocji: smutek, zmęczenie, radość, miłość, zabawa.
    3. Ma miejsce w samotności, ale często także w towarzystwie.
    4. Inne przyczyny: chęć nagrodzenia siebie lub chęć poprawy humoru.
    5. Bywa sposobem łagodzenia nudy, samotności, frustracji.
    6. Może prowadzić do poczucia winy o lekkim nasileniu.
    7. Emocjonalne jedzenie przeplata się z długimi okresami normalnego, żywieniowego funkcjonowania.
    8. Zazwyczaj nie wymaga pomocy zewnętrznego specjalisty, choć przy dużym nasileniu wskazana jest opieka psychologia i dietetyka.
    9. Nie jest zaburzeniem psychicznym.

    Kompulsywne objadanie się

    1. Jedzenie bez poczucia kontroli aż do fizjologicznych granic możliwości organizmu (całkowite przepełnienie, w następstwie często pojawiają się wymioty).
    2. Poczucie bezsilności i utraty kontroli nad całym, żywieniowym funkcjonowaniem.
    3. Napady kompulsywnego objadania się występują często i dość regularnie.
    4. Kompulsja łączy się z dużymi, następującymi po objadaniu się, ograniczeniami w kaloryczności pożywienia lub wiąże się ze zwiększeniem intensywności aktywności fizycznej. To rodzaj „kary” za objadanie się.
    5. Sygnałem do zakończenia objadania się bywa brak pokarmu.
    6. Kompulsywne objadanie się ma miejsce w samotności i nie wiąże się z sytuacjami społecznymi (np. spotkaniami z przyjaciółmi).
    7. Napad zaczyna się często mimo uczucia najedzenia, jest niezależny od głodu.
    8. Wywołuje bardzo silne poczucie winy i wstydu.
    9. Często jest sygnałem zaburzenia psychicznego wymagającego pomocy zewnętrznego specjalisty (leczenie i terapia).

    Zobacz także:

    Dietetyczne obiady – 5 smacznych propozycji [PRZEPISY]

    12 must have badań przed dietą [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Jak schudnąć bez diety? 10 skutecznych strategii


    Potrzebujesz pomocy dietetyka – umów się na wizytę!

    Barbara Dąbrowska-Górska
    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.