fbpx

    Oczyszczanie organizmu – jak je skutecznie wspomagać?

    Ostatnia aktualizacja 8 miesięcy temu
    oczyszczanie organizmu
    1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

    Czy kiedykolwiek przeczytałaś/eś w internecie że jedzenie jest pełne toksyn, dlatego potrzebne jest Ci oczyszczanie organizmu? Jeśli interesujesz się zdrową dietą to z pewnością wielokrotnie natknęłaś się na różnorakie propozycje detoksu. Oczyszczanie za pomocą soków, wody z cytryną czy głodówek to tylko wybrane metody polecane w sieci. Tymczasem Twoje ciało ma bardzo skuteczne mechanizmy oczyszczania, które realizuje za pomocą nerek, wątroby, układu pokarmowego i skóry. Jak je wspierać? Jedz więcej błonnika pokarmowego i zadbaj o odpowiednią ilość płynów.

    Na skróty:

    Oczyszczanie organizmu z toksyn, ale jakich?

     „Usuń toksyny, pozbądź się ich”, „zastosuj kurację oczyszczającą!” – podobne slogany atakują Cię natarczywie z każdej strony. Tymczasem żaden lekarz ani doświadczony dietetyk nie jest w stanie wskazać, czym owe „toksyny” są. To taka pseudonaukowa legenda, mówi się o tym, ale nikt nie nazywa tych substancji konkretnie. Dlaczego?

    Silnie toksyczne związki (np. metale ciężkie, dioksyny itd.) prowadzą do ostrych zatruć o poważnych konsekwencjach i na nic tu suplementy, czy dieta sokowa. Wtedy  naprawdę potrzebujesz detoksu…w szpitalu, bo Twoje życie jest zagrożone.

    Gdy coś jest nienazwane, niesprecyzowane łatwiej ukryć, że zaproponowana kuracja nie działa, a w zasadzie działa, ale zupełnie inaczej niż jest to przedstawiane. Jak? Większość detoksów to po prostu restrykcyjne diety odchudzające, które pod przykrywą korzystnego działania na organizm sprzedają Ci bajkę i deficyt kaloryczny. Bardzo szkodliwe jest przy tym to, że diety oczyszczające bazują na strachu przed  tajemniczymi toksynami pobudzając silnie emocje i odnosząc się do Twojego sumienia.

    Samo słowo detoks czy toksyna ma bardzo negatywny wydźwięk i kojarzy się z czymś „brudnym”. Brudne trzeba oczyścić prawda? To klasyczny przykład stygmatyzacji żywności i dzielenia jej na „dobrą” i „złą”.

    Dieta odchudzająca całoroczna I edycja - banner 3

    Oczyszczanie organizmu – jak to naprawdę działa?

    Człowiekowi nie są potrzebne specjalne metody na pozbycie się „toksyn”. Funkcję tą doskonale spełniają nasze narządy wewnętrzne:

    • układ pokarmowy,
    • wątroba,
    • nerki,
    • skóra.

    Prawidłowa ich praca możliwa jest tylko przy normalnym, pełnowartościowym sposobie żywienia, a nie restrykcjach.

    Diety oczyszczające przyjmują najczęściej formę głodówki, lub pół-głodówki opartej o wodzie, herbatach, naparach ziołowych, sokach czy diecie warzywno-owocowej. Każda głodówka zaburza naturalną równowagę organizmu. W pierwszym etapie kuracji organizm czerpie z zapasów glikogenu, cukru zgromadzonego głównie w mięśniach i wątrobie, jednak starcza go na bardzo krótko. Następnie dochodzi do znacznej utraty wody z organizmu, nawet do kilku kilogramów, co złudnie sprawia wrażenie spadku masy ciała.

    Kolejnym etapem jest spalanie własnych tkanek ciała, głównie mięśni. Dopiero na samym końcu dochodzi do naruszenia „żelaznych rezerw” tkanki tłuszczowej. W wyniku ich niepełnego spalania powstają duże ilości tzw. ciał ketonowych, które silnie zakwaszają organizm. Długotrwałym skutkiem zastosowania głodówki jest znaczne zwolnienie tempa przemiany materii, które następuje w wyniku reakcji obronnej organizmu na brak pokarmu, inaczej w okresie kuracji nie moglibyśmy w ogóle funkcjonować!

    oczyszczanie organizmu z toksyn

    Zdjęcie: Freepik/pvproductions

    Efekty stosowania detoksu

    Ostatecznie osiągasz efekt odwrotny od zamierzonego, bowiem skutkiem tego typu diet jest kumulacja szkodliwych produktów przemiany materii. Dzieje się tak ze względu na:

    • występujące w trakcie głodówek zaparcia i zaleganie treści pokarmowej w jelitach,
    • uwolnienie szkodliwych substancji z tkanki tłuszczowej w wyniku jej spalania,
    • odwodnienie organizmu.

    Diety oczyszczające wymagają znacznego ograniczenia codziennej aktywności, w czasie kuracji możesz czuć się osłabiona/y, poirytowana/y. Niektórzy będą mieli skłonność do omdleń. Na początku część z Was odczuje przypływ energii, czy wręcz euforii, niestety nie świadczy to o dobroczynnym działaniu „oczyszczania”, a jest jedynie skutkiem zwiększonego stężenia ciał ketonowych we krwi, które mogą wywoływać takie odczucia. Takie „oczyszczanie organizmu” może być szczególnie niebezpieczne dla osób osłabionych chorobą, także dla tych, którzy borykają się z zaburzeniami hormonalnymi, czy są pod wpływem przewlekłego stresu.

    Przeczytaj także: Co daje picie wody z cytryną?

    Jak skutecznie wspomagać oczyszczanie organizmu?

    Zobacz, co naprawdę wspomaga naturalne mechanizmy oczyszczania organizmu.

    1. Jedz więcej świeżych warzyw i owoców

    Warzywa i owoce zawierają błonnik pokarmowy, który ułatwia usuwanie niestrawionych resztek pokarmowych.

    2. Pij dużo płynów bezkalorycznych

    Dzięki temu usprawnisz pracę nerek i przyspieszysz filtrację krwi ułatwiając tym samym usuwanie produktów przemiany materii.

    3. Odciąż żołądek

    Jeśli chcesz odciążyć żołądek i lekko go obkurczyć postaw na posiłki w formie płynnej lub półpłynnej (1-2 w ciągu dnia) jak zupy i koktajle mleczne.

    4. Zachowaj przerwy między posiłkami (minimum 3-4 godziny)

    To między posiłkami i w nocy układ pokarmowy robi porządki, a trzustka odpoczywa. W przewodzie pokarmowym funkcjonuje tzw. wędrujący kompleks mioelektryczny, który za pomocą długich ruchów perystaltycznych jelit wymiata z nich pozostałości po trawieniu. Jednak, żeby nasz jelitowy „sprzątacz” mógł zadziałać musisz pozwolić, by układ pokarmowy miał przerwy.

    Zdjęcie okładkowe: Freepik

    Przeczytaj także:

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska
    2 komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.