fbpx

    Suplementy diety – co warto o nich wiedzieć?

    Suplementy diety
    1024 683 Barbara Dąbrowska-Górska

    Czy po wysłuchaniu reklam w radiu mieliście kiedykolwiek wrażenie, że nagle czujecie się gorzej? Dotarło do Was, że jesteście przewlekle zmęczeni, macie skurcze mięśniowe, problemy ze snem, zatrzymujecie płyny i z pewnością jesteście zakwaszeni? To producenci suplementów diety zadbali o to, byście tak się poczuli i w drodze z pracy do domu wstąpili do apteki.

    Suplementy diety – o tym musisz wiedzieć!

    Tylko w 2015 roku Główny Inspektorat Sanitarny zarejestrował około 7 tysięcy nowych suplementów diety. Jak odnaleźć się w tym gąszczu i o czym zawsze trzeba pamiętać kupując taki produkt?

    Suplement to nie lek

    Suplementy diety nie są lekami a środkami spożywczymi, oznacza to, że bliżej im do chleba i mleka, niż do kwasu acetylosalicylowego czy paracetamolu.

    Wprowadzenie suplementu nie wymaga żmudnych, długotrwałych badań. Jedynym wymogiem jest zgłoszenie do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (to nie to samo, co Główny Inspektorat Farmaceutyczny kontrolujący obrót lekami) zamiaru wprowadzenia produktu wraz z przedłożeniem projektu etykiety i deklaracją (!) składu. Nikt nie wymaga dokumentacji potwierdzającej działanie, a kontrole przeprowadzane są rzadko i obejmują tylko niewielką próbkę preparatów dostępnych na rynku.

    Suplementów jest tak wiele, że nie sposób sprawdzać wszystkie. Przeprowadzone inspekcje wykazują niestety dość duże nieprawidłowości dotyczące dwóch obszarów: składu (duże rozbieżności między stanem faktycznym a deklarowanym) i sposobu reklamowania.

    Po co, jak, kiedy?

    Suplementy diety zawierają związki odżywcze w skoncentrowanej formie, przyjmowane są w formie kapsułek, syropu, ampułek. Stosowane są po to, by uzupełnić niedobory w diecie, ale nie mogą i nie powinny zastępować zdrowych nawyków żywieniowych i wartościowej odżywczo żywności.

    Wbrew reklamom nie jesteście „każdym” i nie potrzebujecie tony suplementów diety, a o ich wprowadzaniu nie powinniście decydować sami.  Zawsze konsultujcie się z lekarzem, farmaceutą, a najlepiej z dietetykiem, który na podstawie analizy jadłospisu dobierze odpowiednie preparaty.

    Krytycznym okiem patrzcie na reklamy, a najlepiej ich nie oglądajcie/nie słuchajcie. Prawdą jest bowiem, że rosnący wciąż rynek suplementów nie odpowiada na Wasze potrzeby, a kreuje nowe problemy na podstawie aktualnej mody. Właśnie dlatego tak popularne są teraz suplementy na „zakwaszenie”, czy „detoksykujące”. Zwróćcie także uwagę, że przekazy reklamowe powołują się w większości przypadków na niespecyficzne objawy, które każdy z Nas jest w stanie od czasu do czasu u siebie zauważyć.

    Jak notowanie pomoże Ci schudnąć? Prowadź dziennik diety!

    Suplementy diety sprzedawane są obecnie zarówno w aptekach, jak i tzw. kanale pozaaptecznym, czyli np. w supermarketach i sklepach spożywczych (skoro to żywność, to można!). Część z nich opisana jest jako „naturalny”, a przez to w pełni bezpieczny dla zdrowia. Niestety także substancje, które mają swe źródło w naturze mogą szkodzić, a suplementacja stosowana „hurtowo” może doprowadzić do przekroczenia limitów dziennego spożycia danej substancji. Powszechna dostępność tych preparatów, ich intensywna reklama i dość „luźne” prawo regulujące wprowadzanie suplementów składają się na rosnącą, pozbawioną refleksji i konsultacji ze specjalistą sprzedaż.

    Suplementy diety nie leczą! Dlatego określenia „na wątrobę”, „na wzrok”, „na potencję” wprowadzają Was w błąd. Bardzo ostrożnie należy stosować tego typu preparaty u dzieci, kobiet w ciąży i osób starszych, które ze względu na odmienny stan fizjologiczny mogą inaczej wchłaniać zawarte w nich substancje odżywcze. Podobnie rzecz ma się, jeśli przyjmujecie leki. W takiej sytuacji należy ustalić z lekarzem czy nie dojdzie do interakcji i np. obniżonego przyswajania substancji czynnej leku ze względu na skład suplementy.

    Uważajcie także na podróbki suplementów diety, coraz częściej sprzedawane są one przez Internet, czy np. na bazarach.

    Hormony- ich wpływ na wagę (masę ciała) i apetyt

    Poznajcie top 10 zasad stosowania suplementów diety.

    1. Nie ulegajcie reklamom suplementów.
    2. Konsultujcie się z dietetykiem/lekarzem/farmaceutą przed wprowadzeniem suplementu.
    3. Czytajcie opakowanie i ulotkę, zawsze stosujcie suplementy zgodnie z zaleceniami producenta.
    4. Nie dajcie się nabrać na określenia „naturalny”, „prosto z natury”.
    5. Nie kupujcie suplementów z podejrzanych źródeł.
    6. Nie sugerujcie się poleceniami znajomych, nie jesteście wszyscy tacy sami.
    7. Zachowajcie szczególną ostrożność, jeśli przyjmujecie leki. Sprawdzajcie interakcji leków z suplementami.
    8. Nie leczcie się suplementami. Jeśli odczuwacie dolegliwości ze strony np. wątroby idźcie do lekarza.
    9. Kupujcie suplementy w aptece, miejscu, gdzie zawsze możecie skonsultować się z farmaceutą.
    10. Nie zastępujcie zdrowej diety garścią suplementów diety.

    Potrzebujesz pomocy dietetyka – umów się na wizytę!

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.