Przyczyna insulinooporności może być zaskakująca. Sprawdź nie tylko CO jesz, ale także JAK!

Ostatnia aktualizacja 5 miesięcy temu
Przyczyna insulinooporności
1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

Badania meksykańskich naukowców wskazują, że bardzo ważne w rozwoju insulinooporności są nawyki związane z tym JAK jesz, a nie tylko z tym, co jesz.

Jeśli lekarz stwierdził u Ciebie insulinooporność, to z pewnością usłyszałaś/eś, że powinnaś/powinieneś zmienić dietę. Czasem, gdy sytuacja tego wymaga wprowadza się leczenie metforminą, ale to nie wystarczy. Niezbędnym elementem terapii insulinooporności jest zmiana stylu życia, ograniczenie stresu (nauka radzenia sobie z napięciem, regulowania emocji), dobór odpowiedniej aktywności fizycznej (skutecznej, ale też realnej i przyjemnej), dbanie o sen. Do tego zestawu dołącza teraz uważne jedzenie. Są na to badania!

Przyczyna insulinooporności – pośpiech i nieuważne jedzenie?

Badanie meksykańskich naukowców wskazuje, że bardzo ważne w rozwoju insulinooporności są nawyki związane z tym JAK jesz, a nie tylko z tym, co jesz. Wyniki badania pokazują, że lepszych wyborów żywieniowych dokonują osoby, które jedzą powoli, w miłym towarzystwie, same decydują o tym, co i ile jedzą oraz nie rozpraszają się w czasie jedzenia. Brzmi znajomo? Pewnie! To definicja uważnego jedzenia!

W badaniu wzięło udział 956 osób, które wypełniały kwestionariusz pozwalający określić wartość liczbową na tzw. skali jakości nawyków związanych ze spożywaniem posiłku (Mealtime Habits Quality). MHS bierze pod uwagę 4 obszary:

  • odpowiednia ilość czasu na posiłek (spieszysz się czy nie?);
  • rozproszenie uwagi podczas jedzenia (oglądasz telewizję, czytasz czy jesz w skupieniu?);
  • środowiskowy i społeczny kontekst jedzenia posiłków (jesz samotnie czy w towarzystwie, jak często jadasz w domu);
  • znane lub kulturowe nawyki żywieniowe (czy wybierasz to, co jesz biorąc pod uwagę zdrowi, czy lubisz jeść – lęk związany z jedzeniem koreluje w wyższym BMI).

Wartości na skali MHS były ocenianie 2-krotnie, za pierwszym razem w latach 2004-2006, a potem ponownie w latach 2010-2012.

Przeczytaj także: 25 objawów insulinooporności [INFOGRAFIKA]

Insulinooporność ebook Banner 2 - POZIOM na www

Wyniki badania

Osoby, które uzyskiwały mniejsze wartości na skali MHQ, czyli miały gorsze zwyczaje żywieniowe:

  • jadły w pośpiechu,
  • często rozpraszały się w czasie jedzenia,
  • jadały poza domem i w samotności,
  • nie zwracały uwagi na to, co jedzą i w jakiej ilości – po prostu zjadały danie do końca,

miały prawie 11 krotnie wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia insulinooporności.

Częstość występowania insulinooporności (definiowana jako HOMA IR > 3,2) była znacząco niższa u osób, która uzyskały wysokie wyniki na skali MHQ w porównaniu z tymi, którzy uzyskali niskie wyniki (odpowiednio 1,2% vs 12,5%).

Wyniki badania nie są zaskoczeniem. Uważność w czasie posiłku, a także przyjazne otoczenie i dobre relacje sprzyjają skupieniu, słuchaniu swojego ciała, zmniejszają napięcie i wpływają na lepsze wybory żywieniowe.

Przeczytaj także: Hipoglikemia rekatywna – co to jest? Objawy, diagnostyka i dieta

Oczywiście musisz mieć świadomość, że badanie wykazało korelację, a nie związek przyczynowo-skutkowy. Nie można powiedzieć, że jedzenie posiłku z akompaniamentem telewizora wywołuje insulinooporność, ale może jej sprzyjać. Badacze z Meksyku podkreślają, że do oceny sposobu żywienia osób z insulinoopornością warto włączyć elementy uwzględnione na skali MHQ.

Dla mnie to kolejny argument za tym, by propagować podejście w duchu Pozytywnej Dietetyki, które ma realne przełożenie na zdrowie!

Zdjęcie okładkowe: wayhomestudio/Freepik

Bibliografia:

Pablo Méndez-Hernández, Libia Darina Dosamantes-Carrasco, Carole Siani, Romain Pierlot, Margarita Martínez-Gómez, Berenice Rivera-Paredez, Laura Cervantes-Popoca, Elodia Rojas-Lima, Eduardo Salazar-Martínez, Yvonne N. Flores, and Jorge Salmerón, Mealtime habits and risk of developing the metabolic syndrome or insulin resistance among Mexican adults, Br J Nutr. : 1–10. Published online 2016 Nov 15. doi: 10.1017/S0007114516003329.

Autor

Barbara Dąbrowska-Górska

Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.