fbpx

Jak odkwasić organizm? Co zakwasza? Obalam mity o zakwaszeniu

Ostatnia aktualizacja 2 miesiące temu
dieta odkwaszająca
1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

Dieta odkwaszająca – słyszysz o niej tak często, że zaczynasz zastanawiać się, czy Tobie również potrzebne jest odkwaszanie organizmu? A jeśli Twój organizm jest zakwaszony to, co mu grozi? Pani Basiu, a jak odkwasić organizm? Po pierwsze oddychaj, po drugie zdrowo jedz i przeczytaj mój artykuł z niego dowiesz się, co zrobić z tym całym odkwaszaniem.

Na skróty:

Zakwaszenie organizmu — co to takiego?

Założę się, że termin „zakwaszenie organizmu”, albo „dieta odkwaszająca” słyszałaś/słyszałeś w ostatnim czasie co najmniej kilka razy. No tak, idzie wiosna – dietetyczne mity mają teraz czas żniw. Warto zatem zacząć od teorii. Organizm ludzki posiada szereg mechanizmów, które mają na celu utrzymanie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Równowaga kwasowo-zasadowa to stan, w którym wszystkie procesy śmigają jak należy. Dla przypomnienia z lekcji chemii, określenie pH służy do oceny odczynu danego roztworu — może być on kwasowy, obojętny lub zasadowy.

Jednak nie da się określić jednego pH dla całego ciała!

Krew ma zasadowe pH, którego optymalna wartość wynosi od 7,35 do 7,45. Jak widzisz, jest to dość wąski zakres, jednak organizm wyposażony jest w szereg mechanizmów, które z powodzeniem utrzymują pH krwi na odpowiednim poziomie. W żołądku panuje środowisko kwaśne, pH wynosi zaledwie 1,5. Z kolei pH treści jelitowej to około 8.

Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej dotyczą przede wszystkim krwi i mogą mieć dwojaki charakter. Mówimy albo o kwasicy, albo o zasadowicy. Obniżenie pH krwi, określane jest jako kwasica (acydoza), natomiast jego wzrost nazywa się zasadowicą (alkalozą). Oba te stany stanowią zagrożenie życia i są spowodowane ciężkimi zaburzeniami, np. ze strony układu oddechowego lub chorobami metabolicznymi. Nie możesz nabawić się kwasicy od jedzenia kabanosów!

Kwasica oddechowa związana jest z nieprawidłową pracą układu oddechowego, np. w przebiegu choroby, kiedy dwutlenek węgla nie jest prawidłowo wydalany z organizmu. Kwasica metaboliczna może być m.in. konsekwencją cukrzycy typu 1 lub schorzeń nerek. Zasadowica oddechowa także może nastąpić w wyniku zaburzeń oddychania (hiperwentylacji), a metaboliczna w wyniku m.in. chorób nerek. Rozumiesz już? Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej, w tym jego zakwaszenie spowodowane są poważnymi schorzeniami, a do istotnych zmian w pH krwi nie prowadzi żadna konkretna dieta. Czy jest zatem sens stosowania diety odkwaszającej?

Przeczytaj także: Obalam najpopularniejsze mity dietetyczne

Czy dieta wpływa na zakwaszenie organizmu?

Wśród objawów zakwaszonego organizmu internetowi guru często wymieniają:

  • zmęczenie,
  • brak energii,
  • trudności z redukcją masy ciała,
  • problemy z cerą,
  • kiepską kondycję włosów i paznokci,
  • i wszystko inne nieszczęścia świata, które w zasadzie każdy może u siebie znaleźć.

Są to objawy mało swoiste, mogące zwiastować np. zaburzenia pracy tarczycy, niedobór składników odżywczych, chociażby żelaza… lub po prostu nieprawidłowo zbilansowaną dietę. Dlatego uspokajam, z dużym prawdopodobieństwem (graniczącym z pewnością) nie masz zakwaszonego organizmu. Twoje ciało wyposażone jest w liczne mechanizmy, które stroją na straży pH krwi, zaufaj mu i nie katuj się zielonymi koktajlami.

Dieta alkaliczna, nazywana także odkwaszającą nie wpływa na pH krwi, tym samym nie odkwasza organizmu.

Poprawa samopoczucia po zastosowaniu diety odkwaszającej wynika po prostu z urozmaicenia diety, zwiększenia spożywa owoców, warzyw, których do tej pory w diecie brakowało. Nie bez znaczenia jest także ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych i słodyczy. 

Co zakwasza, a co odkwasza organizm?

Owszem, żywność dzielimy na produkty o charakterze zasadowym i kwasowym. Istnieje nawet specjalny wskaźnik — PRAL (ang. potential renal acid load — potencjalne obciążenie kwasem nerek), którego rolą jest ocena wpływu danego produktu na pH moczu. Zgodnie z PRAL do produktów alkalizujących zaliczamy głównie owoce i warzywa (kwaśne w smaku nie oznacza kwaśne chemicznie!), natomiast do zakwaszających większość produktów odzwierzęcych — mięso i nabiał, a także produkty zbożowe.  Tłuszcze mają charakter neutralny.  Wadą tego wskaźnika jest to, że uwzględnia stosunkowo niewiele produktów.

Co więcej, bazując tylko na nim i zakładając spożycie wyłącznie żywności o charakterze zasadowych zostają Ci do dyspozycji głównie owoce i warzywa oraz produkty neutralne, czyli np. oleje roślinne. Z drugiej strony, dieta bogata w produkty o charakterze kwasowym np. czerwone mięso, słodycze, fast-foody, a jednocześnie uboga w owoce i warzywa nie jest korzystna dla zdrowia, ale to przecież oczywista oczywistość i nie trzeba do tego doktoratu z dietetyki.

Kierowanie się wyłączenie charakterem chemicznym żywności jest zwyczajnie trudne, żeby nie powiedzieć upierdliwe i bezsensowne. Poza tym do żywności o charakterze kwasowym wliczane są także produkty o korzystnym dla zdrowia profilu odżywczym, jak chociażby jaja, jogurty czy pełnoziarniste produkty zbożowe. Unikaj zero-jedynkowego spojrzenia na żywność, sugerując się jedynie tym, czy dany produkt zakwasza czy nie zakwasza organizm. Dbaj natomiast o ty, by Twój jadłospis był zróżnicowany i zgodny z zasadami racjonalnego żywienia. Wówczas nie będziesz musiała/musiał obawiać się zakwaszenia.

Przeczytaj także: Detoks, czyli oczyszczanie organizmu z toksyn – czy naprawdę jest potrzebny?

odkwaszanie organizmu
Zdjęcie: fabrikasimf/Freepik

Dieta odkwaszająca, czyli jak odkwasić organizm?

Na sposób odżywiania warto patrzeć nieco szerzej niż tylko pod kątem podziału produktów na kwaso- i zasadotwórcze. Owszem, dieta bogata w produkty o charakterze kwasowym nie jest korzystna, co zostało potwierdzone w badaniach. Dieta o wysokim wskaźniku PRAL może zwiększać ryzyko m.in. przewlekłej choroby nerek czy cukrzycy typu 2. Zwróć jednak uwagę, że żywność o wysokim potencjale kwasotwórczym to przede wszystkim produkty typowe dla diety zachodniej, czyli wysoko przetworzone, bogate w cukry proste i nasycone kwasy tłuszczowe.

Zobacz, co mówią o mnie podopieczni

Wysoki udział tego typu produktów przy jednocześnie znikomym spożyciu warzyw (frytki i keczup się nie liczą) i owoców, które są produktami zasadotwórczymi to sposób odżywiania, którego zdecydowanie warto się wystrzegać. Nie popadaj w panikę, nie musisz znać wskaźnika PRAL dla poszczególnych składników diety i na tej podstawie opracowywać swojego jadłospisu. Skup się na tym, by Twoja dieta była możliwie jak najbardziej zróżnicowana.

Zadbaj o to, by dominowały w niej warzywa, owoce, ale nie unikaj pełnoziarnistych produktów zbożowych, nabiału czy orzechów tylko dlatego, że zaliczane są do grupy o charakterze kwasowym. Jeśli Twoja dieta jest urozmaicona i zawiera odpowiednią ilość owoców i warzyw nie musisz martwić się odkwaszaniem organizmu, ani łykać w tym celu specjalnych (nierzadko w cholerę drogich) suplementów. Z kolei, jeśli na wymieniane w internecie objawy zakwaszenia, odpowiadasz „Mam tak, to o mnie!” przyjrzyj się całokształtowi swojej diety. Monotonną dietę i brak ruchu łatwiej nazwać „zakwaszeniem” niż spojrzeć prawdzie w oczy i zacząć od małych kroków w kierunku zmiany. Nie wiesz od czego zacząć? Umów się na konsultację online.

A dieta odkwaszająca? Tą lepiej sobie po prostu darować, bo to 100% pure marketing!

Zdjęcie okładkowe: pch-vector/Freepik

Bibliografia:

Autor

Barbara Dąbrowska-Górska

Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.