fbpx

Ashwagandha – czy to działa? Instamoda kontra nauka

Ostatnia aktualizacja 3 lata temu
Ashwagandha - suplement diety
1024 684 Barbara Dąbrowska-Górska

Ashwaganda – jeśli interesujesz się zdrową dietą i masz konto na Instagramie z pewnością znasz tą nazwę. Wszystkie fit blogerki stosują ten suplement.  Czy działanie ashwagandy potwierdzają badania naukowe?

Co to jest ashwaganda?

Ashwaganda (Withania somnifera) to indyjski żeń-szeń tradycyjnie używany w medycynie ajurwedyjskiej. Jego stosowanie ma zapewnić wysoki poziom energii życiowej i wzmacniać w okresie wzmożonego stresu (cokolwiek to znaczy). Niestety badania ashwagandy ograniczają się do kilku prac na zwierzętach lub in vitro. Nieliczne badania przeprowadzone na ludziach nie zapewniają wielu danych, tak, by z czystym sumieniem rekomendować jej stosowanie. Warto też wiedzieć, że suplement ten nie może być przyjmowany przez kobiety w ciąży ponieważ może wywoływać skurcze macicy.

Działanie ashwagandy

Producenci suplementów z żeń-szeniem indyjskim obiecują wiele. Ashwaganda uznawana jest za adaptogen, dzięki któremu można uzyskać poprawę zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Szczególnie zalecana jest w stanach obciążenia stresem. Znane są także jej właściwości:

  • zmniejszające odczuwanie bólu,
  • poprawiające funkcjonowanie osób ze zwyrodnieniami stawów,
  • stabilizujące stężenie glukozy we krwi
  • zmniejszające częstotliwość ataków padaczki,
  • poprawiające sprawność mózgu i pamięć,
  • zwiększające libido.

Brzmi pięknie, ale co na to badania naukowe?

Nauka a ashwaganda – opinie naukowców

Żeń-szeń indyjski zawiera ponad 35 zidentyfikowanych związków o działaniu aktywnym. Niektóre z nich jak alkaloidy, laktony i saponiny są nauce dość dobrze znane. Ashwaganda to także dobre źródło żelaza.

  1. Jedno z niewielu badań na ludziach, które obejmowało 64 osoby narażone na przewlekły stres wykazało istotne obniżenie stężenia kortyzolu (hormonu stresu) wśród osób, które regularnie przyjmowały suplement z ashwagandą w kapsułkach przez 60 dni.
  2. Możliwości ashwagandy w obniżaniu poziomu stresu sprawdzono w badaniu na szczurach, które pływały w zimnej wodzie. Szczury, które otrzymały żeń-szeń indyjski mogły pływać w zimnej wodzie dwukrotnie dłużej.
  3. Suplement ten często reklamowany jest jako preparat o działaniu przeciwzapalanym. W krótkim badaniu (3 dni), którego wyniki opublikowano w Indian Journal od Experimental Biology szczurom podawano ashwagandę w proszku na godzinę przed wstrzyknięciem prozapalnych substancji. W porównaniu z placebo ashwaganda zmniejszyła odpowiedź zapalną organizmu. Zostało to ocenione na podstawie markerów białkowych we krwi.

Efekty uboczne i dawkowanie

Nie są znane efekty stosowania ashwagandy w dłuższym przedziale czasowym. Krótkoterminowo taka suplementacja wydaje się bezpieczna, choć niektóre osoby zgłaszają:

  • bóle brzucha
  • biegunki
  • uczucie suchości w jamie ustnej.

Nie wyznaczono bezpiecznej, dobowej dawki ashwagandy, dlatego, by w pełni potwierdzić bezpieczeństwo jej stosowania należałoby poczekać na dalsze badania naludziach. Nie znamy też interakcji tego suplementu (najczęściej proszek lub kapsułki) z lekami. Jeszcze raz podkreślę, że ashwagandy nie można przyjmować w ciąży ze względu na działanie nasilające skurcze macicy. Mimo wszystko masz ochotę spróbować? Zrób to, jeśli:

  1. nie przyjmujesz żadnych leków,
  2. nie jesteś w ciąży,
  3. ograniczysz suplementację do krótkiego terminu (np. 2 miesiące).

Przeczytaj inne artykuły z poradami dietetyka:

Autor

Barbara Dąbrowska-Górska

Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.