fbpx

    Wegańskie źródła wapnia i żelaza: TOP 5 [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Ostatnia aktualizacja 2 miesiące temu
    Sałatka warzywna
    1024 684 Barbara Dąbrowska-Górska

    Na te dwa składniki warto zwrócić szczególną uwagę na diecie wegańskiej!

    Zobacz najlepsze, wegańskie źródła wapnia i żelaza!

    Zanim zapiszesz infografikę przeczytaj co warto zrobić, by poprawić wchłanianie wapnia i żelaza na diecie wegańskiej.

    Co poprawia wchłanianie wapnia na diecie wegańskiej?

    1. Dbaj o kwaśne środowisko w żołądku. Unikaj długotrwałego stosowania leków zobojętniających tzw. IPP (inhibitor pompy protonowej) stosowanych często przy zgadze.
    2. W okresie wrzesień-kwiecień suplementuj witaminę D. Dorośli powinni suplementować od 1000 do 2000 j.m witaminy D, chyba, że stwierdzono jej niedobór. W takiej sytuacji dawkę ustal z lekarzem prowadzącym.

    Co poprawia wchłanianie żelaza na diecie wegańskiej?

    1. Łącz w jednym posiłku źródło żelaza i witaminy C (czerwona papryka, natka pietruszki, aronia, truskawki, owoce cytrusowe). Witaminy C zazwyczaj nie brakuje w diecie wegańskiej, ze względu na zwiększony udział warzyw i owoców.
    2. Ogranicz spożycie czarnej herbaty i kawy w trakcie posiłku. Napoje te są źródłem fitynianów hamujących wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego.
    3. Fityniany obecne są także w nasionach roślin strączkowych i pełnoziarnistych zbożach. Częściowo neutralizuje je kiełkowanie, namaczania i rozdrabnianie (np. namaczanie ciecierzycy czy płatków owsianych przed spożyciem).
    4. Dbaj o prawidłowa mikrobiotę jelitową. Spożywaj fermentowane produkty roślinne, a w razie potrzeby przyjmuj odpowiednią probiotykoterapię (np. po antybiotykoterapii).

    Pobierz i zapisz infografikę: wegańskie źródła wapnia i żelaza: TOP 5 w pliku PDF.

    Infografika. Na infografice wegańskie źródła wapnia i żelaza.

    Pobierz też inne infografiki dietetyka:

    Kaloryczność alkoholu. INFOGRAFIKA DIETETYKA

    Jak przygotować zdrową zupę? INFOGRAFIKA DIETETYKA

    Pełnowartościowa dieta wegańska – to nie jest trudne!

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.