Dieta w Hashimoto – 5 najważniejszych zmian w diecie

    Na białym tle leży komórka i niebieski stetoskop lekarski
    1024 683 Barbara Dąbrowska-Górska

    Czy wiesz, że 8 na 10 kobiet, które trafiają do mojego gabinetu ma, lub będzie miało zdiagnozowaną chorobę Hashimoto? Choroby autoimmunizacyjne (zwane chorobami z autoagresji), a taką jest Hasihmoto, towarzyszą nam codziennie. W internecie pojawia się mnóstwo informacji o diecie w Hashimoto, większość, niestety, niepotwierdzona badaniami naukowymi. Wybrałam dla was 5 najważniejszych zmian, jakie warto wprowadzić do diety chorując na Hashimoto.

    Dieta w Hashimoto – interwencje dietetyczne

    1. Stała ilość błonnika pokarmowego.

    Przyjmujesz lek na tarczycę zgodnie z zaleceniami lekarza: na czczo, minimum 30 minut przed śniadaniem? Super! Pamiętaj jednak, że skład śniadania i diety w ogóle może zaburzać wchłanianie syntetycznych hormonów tarczyc. Warto zwracać szczególną uwagę na błonnik pokarmowy. Z tego powodu powinnaś dbać, aby w Twojej diecie była stała ilość błonnika pokarmowego. Obecnie zaleca się minimalne spożycie błonnika pokarmowego na poziomie 25 g na dobę.

    Nie wiesz ile błonnika jesz? Przez kilka tygodni prowadź dziennik diety i korzystając z narzędzi dostępnych w sieci  kontroluj ilość błonnika pokarmowego (polecam ilewazy.pl). Jego źródłem są przede wszystkim warzywa i owoce oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Unikaj dużych wahań w zawartości błonnika pokarmowego w diecie. Np. jednego dnia 25 g, innego 40. W takiej sytuacji syntetyczne hormony tarczycy mogę nie działać prawidłowo.

    Jak notowanie pomoże Ci schudnąć? Prowadź dziennik diety!

    2. Suplementacja selenem.

    Mamy już dostęp do dużych opracowań, podsumowujących różne badania kliniczne (tzw. metaanalizy) wskazujących, że suplementacja selenem może obniżać poziom przeciwciał anty-TPO. Niestety nikt nie da gwarancji, że będzie tak u Ciebie, ale warto spróbować! Taką suplementację prowadzi się w zamkniętym przedziale czasowym: od 3 do 6 miesięcy. Ważne, by selen był organiczny, na opakowaniu szukaj nazw selenometionina lub selenocysteina. Przyjmuj selen w dawce 100 miktogram.

    3. Unormowanie masy ciała.

    Teraz, kiedy już wiesz, że masz Hashimoto i przyjmujesz leki warto pomyśleć o unormowaniu masy ciała (jeśli masz nadwagę lub otyłość). Dlaczego to takie ważne? Tkanka tłuszczowa, szczególnie brzuszna jest aktywna i nasila proces zapalny przyczyniając się do insulinooporności, która często idzie w parze z Hashimoto. Insulinoopornośc zaś zwiększa ryzyko między innymi cukrzycy typu II i chorób układu krwionośnego. To samonapędzające się błędne koło. Hashimoto zwalania metabolizm? Owszem, ale to nie jest tak, że nie da się schudnąć. Codziennie rozmawiam z osobami, którym się udało!

    Odchudzanie? Spotkaj się ze mną w gabinecie

    4. Stabilizacja mikrobioty jelitowej.

    Układ pokarmowy to duża powierzchnia, która kontaktuje się z czynnikami zewnętrznymi, jakimi jest pożywienie, bakterie, wirusy. W układzie pokarmowym funkcjonuje ogromna ilość komórek układu odpornościowego w tzw. układzie GALT, który chroni przed wnikaniem patogenów. Właściwa mirobiota jelitowa (zwana też mikroflorą) jest niezbędna, by mogła zachodzić ochrona w przewodzie pokarmowym.  Mikrobiota hamuje także odpowiedź autoimmunologiczną i może zmniejszać nasilenie rzutów Hashimoto. Z tego powodu warto stabilizować mikrobiotę poprzez przyjmowanie dobrego, wieloszczepowego probiotyku przez minimum 6 miesięcy i minimum 3 miesiące po każdej antybiotykoterapii, infekcji układu pokarmowego (np. rotawirusowej). Polecam preparaty: Sanprobi Barrier, Sanprobi Superformula, Vivomixx, Swanson Epic Pro 25.

    Dieta w Hashimoto i niedoczynności tarczycy: podsumowanie zaleceń

    5. Eliminacja laktozy?

    Nie odstawiajcie glutenu i produktów mlecznych na własną rękę, bez potwierdzonych badaniami laboratoryjnymi wskazań. Niewiele osób naprawdę tego potrzebuje. Jest jednak spora szansa, że będziecie musieli odstawić lub zmniejszyć ilość laktozy w diecie. Około 70-80% osób z Hashimoto nie toleruje laktozy. Nietolerancja laktozy nie wymaga całkowitego odstawienia produktów mlecznych. Jak rozpoznać nietolerancję laktozy i gdzie jest jej najwięcej, zobacz w tej prezentacji.

    Potrzebujesz pomocy dietetyka – umów się na wizytę!

    Barbara Dąbrowska-Górska
    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.