Brzoskwinia i nektarynka, czyli smak lata. Wartość odżywcza i kalorie

    brzoskwinia
    1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

    Pamiętam jak dziś, jak stałam latem przy dużym drzewie brzoskwiniowym, które rosło na działce moich dziadków i zrywałam owoce. Co to był za zapach! Wgryzałam się w owoce, a sok ściekał mi po brodzie, a potem pojawiła się alergia…na te i wiele innych owoców. Nie ma się co smucić, bo Wy wciąż możecie jeść brzoskwinie i nektarynki – a warto, bo to niesamowity owoc.

    Brzoskwinie i nektarynki -kompendium wiedzy

    Brzoskwinie różnią się od nektarynek przede wszystkim skórką. Brzoskwinia ma skórkę zamszową, pokrytą drobnymi włoskami, a nektarynka ma skórkę gładką i błyszczącą.

    Smakosze z pewnością zauważają także różnice w smaku. Brzoskwinie są soczyste, intensywnie pachnące i średnio twarde. Nektarynki są mniej słodkie, mniej soczyste, twardsze i bardziej kwaskowate.

    Dowiedz się, ile kalorii mają brzoskwinie, a ile nektarynki. Jak je kupować, przechowywać i wykorzystać?

    Jak kupować brzoskwinie i nektarynki?

    Często zdarza się, że kupujesz brzoskwinię, a ona okazuje się być twarda i niedojrzała. Dlatego, gdy wybierasz owoce zwróć uwagę, by był lekko miękki, gdy dotykasz go dłonią. Twarde owoce kupuj tylko wtedy, gdy chcesz by poleżały w kuchni przez kilka dni.

    Brzoskwinie i nektarynki nie mogą być zbyt miękkie, bo wtedy szybko zgniją. Skórka musi być jędrna, przylegająca, bez uszkodzeń i pęknięć. Owoce te mogą mieć miąższ w kolorach od białego, żółtego po czerwony.

    Odmiany nadające się do bezpośredniego spożycia to takie, w których pestka bez problemu odchodzi od miąższu.

    Przeczytaj także: Arbuz- jak kupować, przechowywać i wykorzystać?

    Jak przechowywać brzoskwinie i nektarynki?

    Zarówno brzoskwinie jak i nektarynki są wrażliwe na transport i przechowywanie. Łatwo się obijają, gniją, a w wysokiej temperaturze szybko przejrzewają.

    Z tego powodu owoce te najlepiej jest przechowywać w lodówce, w temperaturze 3-5 stopni Celsjusza. Warto wyjąć je na minimum godzinę przed spożyciem. Brzoskwinie i nektarynki smakują najlepiej, gdy mają temperaturę pokojową.

    brzoskwinie
    Zdjęcie: Kelly Neil/Unsplash

    Kalorie i wartość odżywcza – brzoskwinia i nektarynka

    Brzoskwinie i nektarynki poza tym, że są suuuppperrr smaczne są także źródłem cenych składników do najważniejszych należą:

    • błonnik pokarmowy, który stabilizuje pracę jelit,
    • potas, który normalizuje ciśnienie krwi,
    • witamina C i beta-karoten, które są antyoksydantami,
    • niacyna (witamina B3), która wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego.

    Średni owoc brzoskwini czy nektarynki waży około 100-120 g. Zobacz wartość odżywczą tych owoców.

    Nektarynka w 100 g:

    • Energia (kaloryczność): 50 kalorii (kcal)
    • Białko: 0,9 g
    • Tłuszcz: 0,2 g
    • Kwasy tłuszczowe nasycone: 0,0 g
    • Węglowodany: 10,6 g
    • Błonnik: 1,2 g
    • Ładunek glikemiczny: 3 – NISKI

    Brzoskwinia w 100 g:

    • Energia (kaloryczność): 50 kalorii (kcal)
    • Białko: 1,0 g
    • Tłuszcz: 0,2 g
    • Kwasy tłuszczowe nasycone: 0,02 g
    • Węglowodany: 10,0 g
    • Błonnik: 1,9 g
    • Ładunek glikemiczny: 3 – NISKI

    Źródło: „Tabele składu i wartości odżywczej” Hanna Kuchanowicz, Beata Przygoda, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, wyd. PZWL

    Jak wykorzystać brzoskwinie i nektarynki?

    Moim ulubionym sposobem na brzoskwinie i nektarynki jest…upieczenie ich. Co zrobić z brzoskwiń i nektarynek?

    Brzoskwinie i nektarynki świetnie komponują się w serniku na zimno, w zwykłym cieście owocowym, jako dodatek do drobiu czy w postaci łagodnego w smaku dżemu.

    Wypróbuj mój przepis na pieczone brzoskwinie!

    Pieczone brzoskwinie z serkiem mascarpone

    Składniki:

    • 3 średnie brzoskwinie,
    • 3 łyżki serka mascarpone,
    • łyżeczka miodu,
    • garść grubo posiekanych orzechów włoskich,
    • cynamon.

    Przygotowanie:

    1. Brzoskwinie przekrój na pół.
    2. Owoce ułóż na papierze do pieczenia.
    3. Piecz przez 20 minut w temperaturze 190 stopni Celsjusza.
    4. Na ciepłe brzoskwinie nałóż po łyżce sera mascarpone.
    5. Całość posyp cynamonem i orzechami włoskimi.
    6. Skrop miodem.

    Smacznego!

    Zdjęcie okładkowe: LuAnn Hunt/Unsplash

    Lubisz czereśnie? Przeczytaj:

    Barbara Dąbrowska-Górska
    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.