fbpx

    Ocet jabłkowy na odchudzanie – cud spalający tłuszcz?

    Ocet jabłkowy na odchudzanie
    1000 700 Barbara Dąbrowska-Górska

    Pytań o ocet jabłkowy dostałam tak wiele, że postanowiłam napisać ten post. Czy pomaga na odchudzanie? Czy przyspiesza tempo metabolizmu? Czy dzięki niemu spalisz więcej tłuszczu? Na większość z tych pytań odpowiedź brzmi nie, ale niektóre badania wskazują, że ocet jabłkowy może hamować apetyt. Jego stosowanie ma także kilka innych korzyści zdrowotnych, jednak produkt ten nie jest pozbawiony wad. Przeczytaj wpis i poznaj przeciwwskazania.

    Na skróty:

    Ocet jabłkowy na odchudzanie

    Ocet jabłkowy to nic innego jak cydr przefermentowany przez bakterie. W czasie fermentacji alkohol zamienia się kwas octowy, który nadaje produktowi charakterystyczny smak.

    Będę z Tobą szczera – danych na temat szaleńczej skuteczności octu jabłkowego w czasie odchudzania jest niewiele. Te badania, które są to zaledwie „okruszki” na grupie kilkudziesięciu osób. W nauce oznacza to mniej więcej tyle, że trzeba badać dalej, bo mamy mało danych.

    Specjalnie dla Was przekopałam badania. Co udało się stwierdzić?

    1. W niewielkim badaniu wykazano spadek apetytu po spożyciu dużych ilości octu jabłkowego. Niestety wiązało się to z nieprzyjemnym skutkiem ubocznym, jakim są mdłości.
    2. Stwierdzono także, że ocet jabłkowy sprzyja wolniejszemu opróżnianiu żołądka, czyli mówiąc wprost na dłużej zapewnia sytość, a co za tym idzie mniej zjadasz.
    3. W niewielkim, japońskim badaniu wykazano, że codzienne spożycie octu jabłkowego w ilości 15 ml sprzyjało utracie masy ciała, zmniejszeniu tłuszczu trzewnego (brzusznego), zmniejszeniu obwodu talii i spadkowi stężenia trójglicerydów we krwi.
    4. Ocet jabłkowy może być także pomocny w zwiększaniu wrażliwości tkanek na insulinę. Podkreślam słowo pomocny, bo sam ocet nie sprawi, że isnulinooporność zniknie.

    To tyle – niewiele tego, brak jest dużych badań, przeglądów systematycznych potwierdzających powyższe wyniki. Dlatego, jeśli chcesz spalać tkankę tłuszczową to sorry, musisz zadbać o ujemny deficyt energetyczny i aktywność fizyczną (ale taką, która sprawia frajdę).

    Przeczytaj także: Aktywność fizyczna – 20 korzyści dla zdrowia [INFOGRAFIKA DIETETYKA]

    Właściwości octu jabłkowego

    Ocet jabłkowy powstaje w wyniku fermentacji, dlatego znajdziesz w nim postbiotyki (związki aktywne powstające w czasie fermentacji). Ważne, by kupować ocet niefiltrowany i niepasteryzowany, bo tylko w nim znajdują się bakterie probiotyczne. Jednak musisz pamiętać, że niewiele z nich przeżywa drogę przez układ pokarmowy. Jeśli potrzebujesz probiotyków, to zdecyduj się na te apteczne.

    Ocet jabłkowy ma właściwości antybakteryjne, zawiera w składzie niewielkie ilości pektyn i bardzo małe ilości składników mineralnych. Cud natury? Niekoniecznie – większość octów owocowych ma podobne właściwości.

    Potrzebujesz pomocy dietetyka – umów się na konsultację online przez Skype!

    Ocet jabłkowy przeciwwskazania i zastosowanie

    Sprawa jest prosta, jeśli chcesz włączyć ocet jabłkowy do swojej diety to używaj go jak każdego innego octu i dodawaj do dań w trakcie gotowania. Z dodatkiem octu jabłkowego możesz przyrządzić np. marynatę czy sos do sałatki. Nigdy, przenigdy nie spożywaj go nierozcieńczonego.

    Nierozcieńczony ocet jabłkowy może nasilać zgagę, wywoływać mdłości, niszczyć szkliwo zębów.

    Dlatego, jeśli chcesz pić ocet jabłkowy z wodą, to każde 15 ml octu rozcieńczaj szklanką wody. Jednak tak, jak wspomniałam najlepiej jest stosować go po prostu tak, jak każdy inny ocet (np. winny czy balsamiczny, nie piszę tu o occie spirytusowym).

    Najważniejsze jednak jest to, że to tylko uzupełnienie diety, w której stawiasz na nieprzetworzone produkty, urozmaicone posiłki, szacunek dla głodu i sytości. Bez tego ocet jabłkowy (nawet hiper eko organic) to tylko kasa wyrzucona w błoto.

    Zdjęcie okładkowe: Priscilla Du Preez/Unsplash

    Autor

    Barbara Dąbrowska-Górska

    Dietetyk z powołania, z wyższym wykształceniem żywieniowym! Praca z Pacjentami daje mi ogromną satysfakcję. Wiem, że mam swój udział w dłuższym i lepszym życiu moich podopiecznych! Na co dzień piszę także bloga eksperckiego. Stworzyłam Pozytywną Dietetykę, pomagam odzyskać zdrową relację z ciałem. Napisz do mnie na adres e-mailowy: kontakt@barbaradabrowska.pl. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Zamów indywidualną dietę online. Umów się na konsultację online. Kup gotowe jadłospisy.

    Wszystkie wpisy autora Barbara Dąbrowska-Górska

    Zostaw komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.